مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی >  اساسنامه‌ 
اساسنامه‌

بسم الله الرحمن الرحیم
اساسنامه‌ي مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم
(متشكل از اساتيد سطوح عالي و خارج حوزه‌هاي علميه)
مصوب 1392/10/13

 

مقدمه:

الحمد لله رب العالمین و صلی الله علی سیدنا محمد و آله الطاهرین سیما بقیة الله فی الارضین عجل الله تعالی فرجه الشریف و لعنة الله علي اعدائهم اجمعين

جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، نهادی دیرپا، ارزشمند و تأثیرگذار است که در طول سالیان متمادی خدمات فراوانی را به منصه ظهور گذاشته است. تأسیس این نهاد حوزوی به زمان حضرت آیت الله العظمی بروجردی (قدس‌سره‌الشریف) و ضرورت برخی اصلاحات در حوزه می رسد. به دنبال آن و در آغاز نهضت ملت ايران به رهبري حضرت امام خميني(رضوان الله تعالي عليه) نیز، جامعه مدرسین تأثیرگذاری کم نظیر خود را در پایه‌گذاری انقلاب بر اساس رهنمودهای امام خمینی(رضوان الله تعالي علیه) نشان داد، همچنین پس از پیروزی انقلاب اسلامی در عرصه‌ها و ابعاد مختلف، تأثیرگذاری این شجره مبارکه چشمگير و برجسته بوده است. نقش جامعه مدرسین و اساتید محترم حوزه های علمیه در پیشبرد اهداف نظام به ويژه نقش بي‌بديل آن در تقويت حوزه‌هاي علميه و تهذيب نفوس طلاب قابل توجه بوده است و نيز اهميت اين نقش در تبيين و به ثمر نشستن اهداف اسلام ناب كه همواره مورد عنايت امام راحل عظيم‌الشأن بوده بر كسي پوشيده نيست. با توجه به نقش و جايگاه تعيين كننده اين نهاد مبارك حوزوي ضرورت توسعه و تقويت آن مورد توصيه و تاكيد مراجع عظام تقليد به ويژه مقام معظم رهبري «دامت بركاتهم» واقع شده و اين مهم را مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای محترم جامعه مدرسین چنین بیان فرمودند: «مسئله‌ی توسعه‌ی دائره‌ی تشکیلات جامعه‌ی مدرسین، یک مسئله، مسئله‌ی ساماندهی اساتید سطح است. خیلی از این حرفهایی که گفته شد، بر می‌گردد به تاثیر اساتید سطح در حوزه که اینها عده شان هم زیاد است؛ درسهای سطح ، خیلی درسهای متعدد و زیادی است. برای ارتباط با جامعه مدرسین، یک فکری بکنید. جوری بشود که بتوانيد اساتید سطح را با خودتان همراه کنید؛ تشکلی درست کنید که بتوانید اساتید سطح را به خودتان متصل کنید. شاید یکی از فرمولهای توسعه‌ی تشکیلاتی و بسط تشکیلاتی جامعه‌ی مدرسین می‌تواند همین باشد
لذا جهت توسعه و بسط تشكيلاتي جامعه مدرسين و استفاده از آراء و ديدگاه‌هاي اساتيد ارجمند در تدبير امور حوزه‌ها، مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم تشكيل مي‌شود.

 

فصل اول: كليات

ماده 1: نام «مجمع عمومي جامعه مدرسين حوزه علميه قم» كه در اين اساسنامه به اختصار «مجمع عمومي» خوانده مي‌شود.
ماده 2: «مجمع عمومي» نهادي است حوزوی كه به عنوان گسترده‌ترين ركن جامعه مدرسين حوزه علميه قم با اهداف ذيل تشكيل مي‌گردد.

 

فصل دوم: اهداف

ماده 3: اهداف:
الف)تبیین و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) براساس قرآن و مکتب اهل بیت معصومین (علیهم‌السلام)؛
ب) تبيين و دفاع از قرآن و عترت و ارزش‌های اسلامی؛
ج) تبيين مباني نظام اسلامی و ولایت فقیه و حمایت و دفاع از آن؛
د) ايجاد زمينه مناسب براي تحول، رشد‌، بالندگی حوزه‌های علمیه و نظام روحانیت.
هـ) تعميق مسائل اخلاقي و ساده زيستي و تحكيم اصول تقوي در طلاب و فضلاء از طرق مختلف
و) آماده ساختن طلاب و فضلاء براي تحقيق و پژوهش و تبليغ اسلام و دفاع در برابر شبهات


فصل سوم: تشكيلات

ماده 4: «مجمع عمومي»: مجمع متشكل از اساتيد و مدرسين سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم است كه بايستي واجد شرايط ذيل باشند:
الف) حداقل هفت سال سابقه‌ي تدريس خارج یا سطح عالي درقم؛
* تبصره: مدرسيني كه سابقه تدريس آنها مربوط به ساير مراكز حوزوي است و به قم منتقل شده‌اند يا كساني كه كمتر از 7 سال سابقه تدريس در قم دارند با تشخيص شوراي عالي جامعه مدرسين مي‌توانند به عضويت مجمع در آيند.
ب) رعايت تقوا و شئون روحانيت؛
ج) التزام عملي به نظام مقدس جمهوري اسلامي و ولايت فقيه؛
د) عدم عضويت و عدم اشتهار و وابستگی به احزاب و گروه‌هاي سياسي؛
هـ) آمادگي براي حضور و شركت در جلسات رسمي مجمع عمومي و اهتمام به انجام وظايف محوله؛
* تبصره: احراز شرايط عضويت در مجمع عمومي توسط هيأت منتخب شوراي عالي جامعه مدرسين صورت خواهد گرفت.

ماده 5 : هيأت رئيسه مجمع عمومي متشكل از 9 نفر از اساتيد برجسته سطح عالي يا خارج حوزه علميه قم مي‌باشند كه صلاحيت آنان قبل از عضويت در هيأت رئيسه مجمع عمومي بايد به تائيد شوراي عالي جامعه مدرسين برسد.

ماده 6: مدت عضويت در هيأت رئيسه 2 سال است و از طريق مجمع عمومي انتخاب مي‌شوند و انتخاب مجدد آنان از سوي مجمع عمومي بلا مانع است.
*
تبصره: رأي‌گيري در مورد انتخاب افراد هيأت رئيسه با ورقه و به صورت كتبي انجام مي‌شود.

ماده7: در صورت استعفاء يا فوت هر يك از اعضاء هيأت رئيسه، فرد ديگري از طريق مجمع عمومي جايگزين او خواهد شد.

ماده8: مجمع عمومي پس از تشكيل در اولين جلسه رسمي يك نفر را به عنوان رئيس، دو نفر به عنوان نايب رئيس اول و دوم، دو نفر به عنوان منشي اول و دوم، يك نفر به عنوان امين مالي و سه نفر ديگر به عنوان عضو هيأت رئيسه انتخاب مي‌كند.

ماده 9: جلسات هيأت رئيسه با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسميت مي‌يابد و مصوبات آن با رأي اكثريت حاضرين معتبر مي‌باشد.

ماده 10 : برگزاري اولين جلسه انتخاب اعضاي هيأت رئيسه در اولين دوره توسط شوراي عالي جامعه مدرسين صورت خواهد گرفت و در مورد ساير دوره‌ها، آئين نامه مصوب مجمع كيفيت آن را مشخص خواهد نمود.

ماده 11: هيأت رئيسه پس از تشكيل، موظف است آيين نامه‌ي داخلي خود را تدوين و به تاييد مجمع عمومي برساند.

 

فصل چهارم: وظايف و اختيارات

ماده 12: وظايف و اختيارات مجمع عمومي:
الف) انتخاب اعضاي هيأت رئيسه ؛
ب) آسيب شناسي مسائل حوزه و ارائه‌ي راه حل‌هاي مناسب به شوراي عالي جامعه‌ي مدرسين وشوراي عالي حوزه‌هاي علميه و مديريت حوزه‌هاي علميه؛
ج) پي گيري منويات مقام معظم رهبري و ساير مراجع عظام تقليد «دامت بركاتهم» و ارائه‌ي راهكارهاي مناسب به شوراي عالي جامعه‌ي مدرسين؛
د) پيشنهاد افراد واجد صلاحيت عضويت در جامعه از طريق هيأت رئيسه به شوراي عالي جامعه مدرسين، پس از درخواست شوراي عالي جامعه مدرسين؛
 هـ) برگزاري جلسات مجمع عمومي هر سال در دو نوبت و بيش از آن به درخواست دو سوم اعضاء هيأت رئيسه مجمع يا هيأت رئيسه شوراي عالي جامعه مدرسين؛
* تبصره: تصميمات مجمع عمومي با رأي اكثريت مطلق اعضا اتخاذ مي‌شود به استثناء مواردي كه در اين اساسنامه با رأي دو سوم آرا امكان‌پذير است.
و)تعامل و همكاري با شورایعالی حوزه‌هاي علميه و مرکز مدیریت حوزه‌هاي علميه در جهت تحقق اهداف عاليه حوزه؛
ز) ارائه راهكارهاي تحول و پيشرفت حوزه‌هاي علميه به مجاري مربوطه؛
ح)تغيير و اصلاح اساسنامه كه با دو سوم آراء مجمع و تصويب شوراي عالي جامعه مدرسين صورت مي‌گيرد؛
ط) استماع و اظهار نظر نسبت به عملکرد سالیانه هیأت رئيسه؛
ماده13: وظايف و اختيارات هيأت رئيسه:
الف) تنظيم دستور جلسات و اعلام آن به اعضاء مجمع عمومي؛
ب) تنظيم آئين نامه اداره جلسات هيأت رئيسه مجمع؛
ج) برگزاري جلسات مجمع عمومي، و ارائه‌ي گزارش فعاليت‌هاي انجام شده؛
د) برگزاري جلسات هيأت رئيسه هر دو هفته يك بار؛
هـ) تشكيل كميته‌هاي تخصصي از اساتيد در امور مختلف حوزه‌ي علميه شامل كميته آموزش ، كميته پژوهش ، كميته تهذيب و اخلاق و كميته تبليغ و .... و ارائه نتايج آن به مجمع عمومي جامعه‌ي مدرسين؛
و) تهيه پيش نويس آئين نامه داخلي مجمع و ارائه به مجمع عمومي جهت تصويب؛
ز) پیشنهاد تغيير و اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی؛
ح) تصویب برنامه و بودجه سالانه مجمع عمومی.

ماده14:وظايف و اختيارات رئيس مجمع عمومی
الف) اعلام دستور جلسات مجمع عمومي و هيأت رئيسه به اعضاء؛
ب) اداره جلسات مجمع عمومي و هيأت رئيسه؛
ج) حضور در جلسات هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛
د) تأئيد و امضاء صورت جلسات و پيگيري مصوبات مجمع عمومي و هيأت رئيسه؛
هـ) ارائه عملكرد ساليانه مجمع عمومي به شوراي عالي جامعه مدرسين پس از طرح و تصويب آن در هيأت رئيسه مجمع؛
و) افتتاح حساب بانكي و امضاء چك‌ها و ساير اسناد مالي؛
ز) تأئيد و امضاء‌كليه مكاتبات رسمي.
ح) ابلاغ مصوبات و ارائه پيشنهادات حسب مورد به مبادي ذي‌ربط.

 

فصل پنجم: سایر مقررات

ماده 15: اعضای شورای عالی جامعه مدرسین عضو مجمع عمومی خواهند بود.

ماده 16: جامعه مدرسين مي‌تواند نسبت به تغيير و اصلاح اساسنامه مجمع عمومي اقدام نمايد.

ماده 17: انحلال مجمع عمومی با رأی دو سوم اعضای مجمع و تأیید شوراي عالي جامعه مدرسین انجام می‌شود.

ماده 18: این اسا
سنامه در 18 ماده و 4 تبصره در تاريخ سيزدهم ديماه 1392 هجري شمسي برابر با اول ربيع الاول 1435 هجري قمري به تصویب شورای عالی جامعه مدرسین رسيد.

 

 

 

 


 

 

آیین نامه

مصوب 1395/02/28

 

مقدمه

تشکیل مجمع عمومی مدرسین حوزه باتوجه به اهداف و وظایفی که دراساسنامه آن دیده شده، بستر مناسبی است برای زمینه‌سازی ترویج و نشر فرهنگ علوم و معارف دینی حوزوی در عرصه جهانیاز یک سو، و بهینه‌سازی حرکت و روند علمی، آموزشی و پژوهشی حوزه های علمیه سراسر جهاناز سویدیگر.بعلاوهبهره‌مندی از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های اساتید حوزه وطلاب و استفاده از نظرات و تجربیات آنها جهت تحقق اهداف عالی حوزوی،می‌تواند از ثمرات مجمع باشد.

پیرو تشکیل مجمع عمومی مدرسین حوزه وتدوین اساسنامه‌ی وتصویب آن توسط جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ،قانونمند نمودن ونظام‌مند ساختن فعالیت‌های مجمع عمومی و اجرایی سازی اساسنامه،نیازمند به تدوین آیین نامه داشت.بر این اساس «آیین نامه اجرایی مجمع عمومی مدرسین حوزه »تدوین گردید تا مبنای فعالیت‌های مجمع قرار گیرد .

 

بخش اول: كليات

ماده 1)تعاریف واصطلاحات

1.      مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم:متشكل از اساتيد و مدرسين سطوح عالي و خارج حوزه علميه قم، تشکلی حوزوی ،غیردولتی، غیرانتفاعی و دارای شخصیت حقوقی مستقل ،به عنوان یکی از ارکان مهم جامعه مدرسین است که درجهت توسعه و بسط جامعه مدرسين در راستاي منويات مراجع عظام به ويژه مقام معظم رهبري (دام ظلهم العالي) و استفاده از آراء و ديدگاه‌هاي اساتيد معظم در تدبير امور حوزه‌ها، تشكيل گردیده و در چارچوب اساسنامه و این آیین نامه فعالیت می نماید.که در این آیین نامه به اختصار از آن «مجمع» یاد می‌شود.

2.   هيأت رئيسه مجمع عمومي: اعضایی ازمجمع بوده که از اساتيد برجسته سطح عالي يا خارج حوزه علميه قم مي‌باشند و توسط مجمع عمومي با تائيد شوراي عالي جامعه مدرسين انتخاب می‌شوند.

3.      شورای عالی: منظور شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم است.

ماده 2) اهداف مجمع

1.      تبیین و گسترش اسلام ناب محمدی(ص) براساس قرآن و مکتب اهل بیت معصومین (علیهم‌السلام)؛

2.      تبيين و دفاع از قرآن و عترت و ارزش‌های اسلامی؛

3.      تبيين مباني نظام اسلامی و ولایت فقیه و حمایت و دفاع از آن؛

4.      ايجاد زمينه مناسب براي تحول، رشد‌، بالندگی حوزه‌های علمیه و نظام روحانیت.

5.      تعميق مسائل اخلاقي و ساده زيستي و تحكيم اصول تقوي در طلاب و فضلاء از طرق مختلف

6.      آماده ساختن طلاب و فضلاء براي تحقيق و پژوهش و تبليغ اسلام و دفاع در برابر شبهات

ماده 3) سیاست ها

1. اهتمام به نظرات مراجع ومقام معظم رهبری درسیاستگذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌‌ها و فعالیت‌ها؛

2. بررسی تعاملات سازنده و مؤثر بین اساتید و طلاب در عرصه های مختلف از کرامت انسانی در تعاملات اساتید و طلاب؛

3. اهتمام به اصل مشاوره و مشارکت طلاب، اساتید، در فرآیندهای تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری؛

4. اهتمام به قلمرو مذاهب اسلامی بر اساس سیاست انسجام و وحدت اسلامی؛

5 . تعامل سازنده با ادیان و مذاهب و آمادگی رقابت حکیمانه با اندیشه‌ها و مکاتب؛

6. گسترش دامنه فعالیت‌ به همه حوزه ها وکشورها ؛

7. اتخاذ رویکرد پژوهش‌محوری و تربیت‌مداری در حوزه؛

8. تمرکز در سیاستگذاری، برنامه‌ریزی‌های کلان و نظارت راهبردی در حوزه؛

9. بهره‌برداری بهینه از فناوری‌های نوین اطلاعات و ارتباطات در تمامی ابعاد و سطوح کارکردی؛

10. توجه أکید به تحولات بین‌المللی و تأثیر آن بر فعالیت‌ها و برنامه‌ریزی‌ها، برای عدم انفعال و اثرگذاری    بر نظام فکری و معرفتی جهان.

ماده 4) وظایف و اختیارات مجمع

الف-وظایف اصلی

1.      انتخاب اعضاي هيأت رئيسه؛

2.      آسيب شناسي مسائل حوزه و ارائه‌ي راه حل‌هاي مناسب به شوراي عالي جامعه‌ي مدرسين وشوراي عالي حوزه‌هاي علميه و مديريت حوزه‌هاي علميه؛

3.      پي گيري منويات مقام معظم رهبري و ساير مراجع عظام تقليد «دامت بركاتهم» و ارائه‌ي راهكارهاي مناسب به شوراي عالي جامعه‌ي مدرسين؛

4.      پيشنهاد افراد واجد صلاحيت عضويت در جامعه از طريق هيأت رئيسه به شوراي عالي،پس از درخواست شوراي عالي؛

5.      برگزاري جلسات مجمع عمومي هر سال در دو نوبت و بيش از آن به درخواست دو سوم  اعضاء هيأت رئيسه مجمع يا هيأت رئيسه شوراي عالي؛

6.      تعامل و همكاري با شورایعالی حوزه‌هاي علميه و مرکز مدیریت حوزه‌هاي علميه در جهت تحقق اهداف عاليه حوزه؛

7.      ارائه راهكارهاي تحول و پيشرفت حوزه‌هاي علميه به مجاري مربوطه؛

8.      انحلال مجمع با تأیید شورای عالی؛

9.      تغيير و اصلاح اساسنامه با تأیید شوراي عالي؛

10.استماع و اظهار نظر نسبت به عملکرد سالیانه هیأت رئيسه.

ب-وظایف تکمیلی

 1. تدوین چشم‌اندازو خط‌مشی؛

2.استفاده از تمامی ظرفیت‌ها اعم از اساتید وطلاب در زمینه‌ فعالیت‌های حوزوی؛

3. بهره‌گیری از روش‌های نوین، جامع و مؤثر اطلاع‌رسانی در شناساندن جایگاه حوزه‌های علمیه؛

4. شناسایی و اطلاع‌رسانی مداوم از رویداد‌های مهم جهان اسلام و جریانات و اندیشه‌های فکری، عقیدتی، اجتماعی و سیاسی جهان به اعضا؛

5. گسترش و تعمیق ارتباطات و همکاری و هم‌افزایی میان طلاب واساتید؛

6. زمینه‌سازی برای حضور فعال و تأثیرگذار حوزه ها در عرصه‌های مختلف علمی فرهنگی؛

7.تصویب آیین نامه‌ها و مقررات؛

8. انجام سایر فعالیت‌ها در حدود وظایف و اختیارات با نظر هیأت ‌رئيسه.

تبصره: مجمع می‌تواند بعضی از وظایف واختیارات خود را به هیأت رئيسه ویا کمیته های تخصصی واگذار نماید.

ماده 5) گستره فعالیتمجمع

فعالیت مجمع شامل حوزه‌ها،طلاب واساتید کلیه حوزه‌های علمیه سراسر کشور می باشد.

ماده 6)شرایط عضویت

1.حداقل هفت سال سابقه‌ي تدريس رسمی خارج یا سطح عالي درقم؛

 تبصره: مدرسيني كه سابقه تدريس آنها مربوط به ساير مراكز حوزوي است و به قم منتقل شده‌اند يا كساني كه كمتر از 7 سال سابقه تدريس رسمی در قم دارند با تشخيص شوراي عالي مي‌توانند به عضويت مجمع در آيند.

2. رعايت تقوا و شئون روحانيت؛

3. التزام عملي به نظام مقدس جمهوري اسلامي و ولايت فقيه؛

4. عدم عضويت و عدم اشتهار و وابستگی به احزاب و گروه‌هاي سياسي؛

5. آمادگي براي حضور و شركت در جلسات رسمي مجمع عمومي و اهتمام به انجام وظايف محوله؛

تبصره: احراز شرايط عضويت در مجمع عمومي توسط هيأت منتخب شوراي عالي صورت خواهد گرفت.

ماده 7)تعهدات اعضا

1.شرکت در فعالیت‌ها و جلسات مجمع عمومی؛

2.همکاری با کمیته‌های تخصصی درصورت نیاز؛

3.رعایت کلیه قوانین و آیین‌نامه‌های مجمع؛

4.  ارائه طرح ها و پيشنهادها بههيأت رئيسه مجمع جهت بررسي‌هاي مقتضي .

ماده 8)مجمع یا هیأت رئیسهمی‌تواند عضویت هر یک از اعضاء را بخاطر عدم عمل به تعهدات لغو نماید.

تبصره:لغو عضویت با تصویب شورای عالی و پس از مذاکره با عضو مورد نظر انجام می‌پذیرد.

ماده 9) عضو مجمع در صورت درخواست انصراف از عضویت، می‌بایست درخواست خود را به رییس مجمع تقدیم نماید.

بخش دوم: ساختار وتشکیلات مجمع

 

ماده 10)ساختار وتشکیلاتمجمع عبارتند از:

1. مجمع عمومی ؛

2. هیأت رییسه؛

3. معاونت ها؛

4. کمیته های تخصصی؛

5. دبیرخانه.

 

فصل اول:مجمع عمومی

ماده 11) مجمع عمومي، از اجتماع اعضای مجمع تشکیل و عالي‌ترين مقام تصميم‌گيري در مجمع بوده که رعايت مصوّبات آن الزامي است.

مبحث اول: جلسات مجمع

ماده12)مجمع عمومی حسب وظایف واختیارات به دو صورت زیر تشکیل می‌شود:

1.          مجمع عمومی عادی؛

2.          مجمع عمومی فوق العاده.

ماده 13) وظایف و اختیارات مجمع عمومی عادی همان وظایف و اختیاراتی است که در ماده 4 (به استثنای بند‌های1، 8 و9 الف  ) بیان شده است.

ماده 14) مجمع عمومی عادی، حداقل سالی دو بار  تشکیل می‌شود.

تبصره1: در موارد درخواست دو سوم اعضای هيأت رئيسه مجمع ویا دو سومهيأت رئيسهشورای عالی، در هر موقع سال می‌توان مجمع عمومی عادی را به صورت فوق العاده تشکیل داد.مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده به همان وظایفی می‌پردازد که در صلاحیت مجمع عمومی عادی است.

تبصره2:چنانچه مجمع عمومی عادی سالیانه خارج از موعد مقرر برگزار شود، عنوان آن به «مجمع عمومی عادی بطور فوق‌العاده»تغییر خواهدکرد.

ماده 15)مجمع عمومی فوق العاده جهت رسیدگی و اتخاذ تصمیم نسبت به موارد زیر تشکیل می‌شود:

1.          تغییر ویا اصلاح مواد اساسنامه؛

2.          تصمیم‌گیری نسبت به انتخاب و عزل یا قبول استعفای هیأت‌رییسه؛

3.          انحلال مجمع.

ماده 16)محل تشكيل جلسات مجمع عمومي، شهر مقدس قم مي‌باشد.

تبصره: با تصويب مجمع عمومي، جلسات مجمع را مي‌توان در مكان ديگري تشكيل داد و در مواقع اضطراري، تصميم‌گيري با هيأت رئيسه مي‌باشد.

ماده 17) زمان برگزاري جلسات عادی و فوق‌العاده از طريق دبيرخانه مجمع اعلام مي‌گردد.

تبصره :حداكثر زمان براي هر جلسه 2 ساعت و 30 دقيقه است.

مبحث دوم :نحوه دعوت مجمع

ماده18) دعوت مجمع عمومی از طریق دعوتنامه کتبی به آخرین اقامتگاه قانونی اعلام شده اعضا صورت می‌گیرد.

ماده19) ‏دعوت مجمع عمومی ضمن درج تاریخ انتشار باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:

1.      نام؛

2.      نوع مجمع عمومی اعم از عادی، عادی بطور فوق‌العاده، فوق‌العاده؛

3.      نوبت مجمع؛

4.      دستورجلسه؛

5.      تاریخ وساعت برگزاری؛

6.      محل برگزاری ونشانی کامل آن.

ماده20)فاصله زمانی بین تاریخ دعوت و تاریخ تعیین شده برای تشکیل مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده حداقل 10 روز و حداکثر 20 روز است.

ماده 21)همه طرح‌ها و پيشنهادها بايد پيش از آن كه در دستور كار مجمع قرار گيرد، در اختياراعضا گذاشته شود.

مبحث سوم : تصمیمات و مذاکرت

ماده 22) نصاب رسمیت جلسات مجمع به ترتیب زیر خواهد بود:

1.        مجمع عمومی عادی با حضور اکثریت اعضاء رسمیت می‌یابد.

2.        مجمع عمومی فوق العاده با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسمیت می‌یابد.

ماده 23)در مجمع عمومی عادی، تصمیمات با اکثریت نصف بعلاوه یک آراء حاضر در جلسه رسمی اتخاذ می‌گردد.

ماده24)تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده همواره با اکثریت دو سوم آرای حاضر در جلسه رسمی اتخاذ می‌شود.

ماده 25)جلسات مجمع عمومي با تلاوت آياتي از قرآن مجيد آغاز و سپس دستور جلسه توسط منشي اعلام مي‌شود.

تبصره:درصورت حضور نواب و منشی‌ها درجلسه محل استقرار تمامی آنها در مجمع،جایگاه هيأت رئيسه می‌باشد.

ماده 26)بمنظور اتخاذ تصمیم در هر یک از موارد دستور جلسه، ابتدا موضوع بصورت صریح و بدور از هرگونه ابهام به سمع اعضاء رسیده و سپس رای گیری بعمل می‌آید. برای هر یک از موارد دستور جلسه، یک موافق و یک مخالف می‌تواند در زمان مناسبی که از سوی رئیس جلسه معین می‌گردد صحبت نماید.

ماده 27)تصمیمات مجامع عمومی از طریق اعمال رأی اعضاء اتخاذ می‌شود.

ماده 28)رأی گیری در مجمع عمومی فوق العاده الزاما بصورت کتبی خواهد بود و برای اتخاذ سایر تصمیمات می‌تواند باقیام وقعود ویا بالا بردن دست، بعمل آید.

تبصره: چنانچه در مورد نتیجه رای گیری به روش قیام وقعود ویا بالا بردن دست ،تردیدی حادث شود، باتقاضای حداقل دو نفراز اعضای هیات رئیسه می‌توان رای‌گیری را مجدداً و بصورت کتبی بعمل آورد.

ماده 29) مقام دعوت کننده مکلف است پیش از برگزاری مجمع، برگه‌‌های رأی را به تعداد اعضاء بصورت چاپی تهیه تا در جلسه بین اعضاء توزیع نماید. برگه‌های مذکور باید ممهور به مهرو متضمن نام کامل ،عنوان جلسه مجمع و تاریخ برگزاری آن و دستور جلسه مربوطه باشد.

تبصره: چنانچه انتخابات در دستور جلسه مجمع باشد، برگه‌‌های آن بصورت مجزا تهیه خواهد شد. در برگه انتخابات باید علاوه بر نام کامل ، عنوان جلسه مجمع و تاریخ برگزاری آن، جای خالی با درج شماره و به تعداد اعضاء هیأت رئیسه در نظر گرفته شود.

ماده 30) درصورتی که دستور جلسه،انتخاب اعضای هیات رئیسه باشد،فهرست اسامی کاندیداهای هیأت رئیسه نباید به نحوی تنظیم شود که مفید تبلیغ برای کاندیدای خاصی باشد.

تبصره1: شمارش آراء انتخابات در فرم‌های مجزا و متضمن اسامی کاندیداها صورت می‌گیرد.

تبصره2:در صورت اعتراض کاندیدایی به نتیجه انتخابات ،آراء مجدداً بازشماری می‌شود.

ماده 31)در هر جلسه مجمع، دو نفر ازاعضا مي‌توانند هريك حداكثر 10 دقيقه در رابطه با مجمع، حوزه علميه، و يا مسايل كلّي نظام، نطق پيش از دستور داشته باشند.

 تبصره1: ناطقين پيش از دستور مي‌توانند تمام وقت يا بخشي از آن را به ديگري واگذار نمايند.

تبصره 2: با تشخيص هيأت رئيسه، بيش از دو نفر مي‌توانند نطق پيش از دستور داشته باشند.

تبصره3: اولويت در تعيين ناطقين پيش از دستور، با كساني است كه قبلا صحبت نكرده باشند

ماده 32)ثبت نام و تعیین ناطقین قبل از دستور توسط هیأت رئيسهو از طریق دبیرخانه مجمع می باشد

مبحث چهارم: فرايند بررسي وتصويب طرح‌ها وپيشنهادها درمجمع

ماده 33)طرح‌ها و پيشنهادها بر سه قسم است:

1.      طرح يا پيشنهادي كه اعضا کتبا در موضوعي خاص تهيه و ارائه مي‌نمايند؛

2.      طرح يا پيشنهادي كه در معاونت‌ها و یا كمیته‌ها تهیه مي‌شود؛

3.      طرح يا پيشنهادي كه از سوي هيأت رئيسه ارائه مي‌گردد.

ماده 34)هيأت رئيسه موظف است طرح‌هاي پیشنهادی رسيده به دبیرخانه را در صورت لزوم جهت بحث و بررسي به كمیته‌های تخصصی ارجاع نمايد.

ماده 35)پيشنهاد و طرحي قابل بررسي در كمیته‌ها است، كه از سوي هيأت رئيسه فرستاده شده باشد.

ماده 36)همه طرح‌ها و پيشنهادهاي کارشناسی شده كمیته‌ها ‌بايد به دبیرخانه ارسال شود.

ماده 37) هيأت رئيسه موظف است طرح‌ها و پيشنهادهاي رسيده از كمیته‌ها را اعلام وصول و به نوبت در دستور كار مجمع عمومي قرار دهد.

 تبصره: در موارد با درجه اهمیت بسیار زیاد، حساسیت ویژه و فوریت زمانی، با درخواست رسمی 10 نفر از اعضا و موافقت رئیس مجمع، موارد به صورت استثنایی مستقیماً درمجمع مطرح می‌شود.

ماده 38) در صورتي كه هيأت رئيسه طرح يا پيشنهادي را قابل بررسي در كمیته‌ها نداند، بايد دلائل رد آن را مكتوب به پيشنهاد دهندگان ارائه نمايد.

ماده 39)طرح‌ها و پيشنهادهاي اعضای مجمع و اداره جلسات، نبايد مغاير با اساسنامه و آيين‌نامه مصوب مجمع باشد و هرعضو حق دارد با استناد به ماده مربوطه حداكثر 5 دقيقه اخطار يا تذكر آيين‌نامه‌اي بدهد.

تبصره1:اخطار و تذكر آيين‌نامه‌اي كه مربوط به مغايرت مذاكرات با اساسنامه و آيين‌نامه داخلي مجمع است، مقدم بر اظهارات ديگر مي‌باشد و مذاكرات جاري را متوقف مي‌كند.

تبصره2:در صورتي كه تذكر و اخطار مربوط به اداره جلسه باشد، رئيس جلسه در صورت لزوم به اختصار پاسخ خواهد داد و اگر اخطار براي توجه اعضا باشد، به همان اخطار اكتفا خواهد شد.

ماده 40)از مذاکرات و تصمیمات مجمع عمومی صورتجلسه‌ای تهیه شده و به امضای اعضاء هیأت رئیسه می‌رسد. در صورتیکه بعضی از اعضای هیأت رئیسه نظر خاصی در مورد برگزاری مجمع و صورتجلسه تنظیمی داشته باشند می‌توانند ذیل امضای خود مرقوم نمایند.

تبصره:صورتجلسه تنظیمی با داشتن امضاء اکثریت اعضاء هیأت رئیسه معتبر است.

ماده 41) صورتجلسه مجمع عمومی باید مشتمل بر نکات ذیل باشد:

1.      نام؛

2.      نوع مجمع عمومی اعم از عادی، عادی بطور فوق‌العاده، فوق‌العاده؛

3.      نوبت مجمع؛

4.      تاریخ دعوت مجمع و نحوه دعوت؛

5.      زمان برگزاری (روز و ساعت)؛

6.      محل برگزاری (نام مکان و نشانی کامل)؛

7.      مقام دعوت کننده؛

8.      تعداد حاضرین؛

9.      تعداد کل اعضاء؛

10.دستور جلسه؛

11.اعضاء هیأت رئیسه (با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت آنان در هیأت رئیسه)؛

12.خلاصه مذاکرات و ذکر تصویب یا عدم تصویب هریک از موارد دستور جلسه به ترتیب و با قید تعداد آراء در موارد رای‌گیری کتبی؛

13. ساعت ختم جلسه؛

14. امضاء هیأت رئیسه با ذکر نام و نام خانوادگی و سمت در هیأت.

مبحثپنجم: وظایف واختیارات

ماده 42) وظایف واختیارات رئيس مجمع

1.      ُاعلام دستور جلسات مجمع عمومي به اعضاء؛

2.      اداره جلسات مجمع عمومي، رعايت ترتيب مذاكرات واعلام کفایت مذاکرات،اجراي آيين‌نامه و حفظ نظم جلسات؛

3.   اطلاع رسانی به اعضا در هر جلسه قبل از ورود در دستور كار، در مورد حوادث مهم و مسايل لازم، مطالبي را كه آگاهي اعضا از آنها ضروري مي‌باشد، حدّاكثر به مدت 15 دقيقه؛

4.      اعلام تعداد رأي‌ دهندگان در آغاز هر جلسه و پيش از هر رأي‌گيري؛

5.       اطلاع رسانی به اعضا در پايان هر جلسه ، در مورد دستور كار و زمان برگزاري جلسه بعد؛

6.      قرائت اسامي غايبين جلسه گذشته، و نيز تذكرات مكتوب اعضا در پايان هر جلسه؛

7.      دعوت از مهمان جهت سخنراني و پرسش و پاسخ به.

8.      تأئيد و امضاء صورت جلسات و پيگيري مصوبات مجمع عمومي؛

9.      ارائه عملكرد ساليانه مجمع عمومي به شوراي عالي پس از طرح و تصويب آن در هيأت رئيسه مجمع؛

10.تأئيد و امضاء‌كليه مكاتبات رسمي؛

11.ابلاغ مصوبات و ارائه پيشنهادات حسب مورد به مبادي ذي‌ربط.

تبصره:موارد مذکور درماده فوق در غياب رئيس مجمع،به ترتيب به عهده نواب اول و دوم مي‌باشد.

ماده 43) وظایف منشیان

1.      تهیه‌ متن‌ نامه‌ها، ثبت‌ و شماره‌ گذاری‌ آنها،

2.      ارسال دستور جلسات برای اعضا ودعوت از آنها برای جلسه،با هماهنگی رئیس؛

3.      شمارش آراء و تشخيص تعداد حاضران؛

4.      ثبت اهم مذاكرات مجمع عمومي؛

5.      ضبط مذاكرات مجمع عمومي به صورت سمعي و بصري و نگهداري آن در دبيرخانه مجمع؛    

6.      تدوین و تنظیم صورتجلسه و مصوبات پس ازتأیید رئیس، جهت استحضار اعضا وحفظ‌ و نگهداری آن؛

7.      تهیه‌ گزارش‌ ازعملكرد مجمعوارایه آن به رئیس مجمع.

مبحث ششم:مقررات انضباطی

ماده 44)شركت منظم و به موقع هريك ازاعضا در جلسات الزامي است؛ مگر آن‌كه به تشخیص هیأت رئیسه عذر موجهی داشته باشند.

تبصره: کسانی که سهجلسه متوالي در مدت یک سال يا پنج جلسه نامتوالي،غيبت غيرموجه داشته باشند، مستعفی محسوب می شوند.

ماده 45)شركت افراد متفرقه در جلسه مجمع عمومي ممنوع است.

تبصره: اشخاص ذیل می‌توانند بدون داشتن حق رأی در مجمع حضور یابند :

1.      مهمان ها وشخصیت های مذهبی وسیاسی؛

2.   اشخاصی که بنا به وظیفه شغلی خود مسئولیتی را در مجمع دارا هستند. مانند نیروهای انتظامی و امنیتی، نیروهای خدماتی، فیلمبردار و... با هماهنگی قبلی و کسب مجوز.

3.      اشخاصی که حضور آنها توسط هیأت رئیسهتشخیص داده شود.

ماده 46)قطع كلام ناطق و عدم مراعات سكوت و هرگونه تهمت، توهين و حركتي كه موجب بي‌نظمي جلسه باشد، ممنوع است و رئيس جلسه مسئول جلوگيري از اين گونه تخلّفات است.

تبصره:در صورت بروز تشنج و بي‌نظمي، رئيس جلسه مي‌تواند حداكثر 10 دقيقه به عنوان تنفس، جلسه را تعطيل و در صورت عدم رفع تشنج و بي‌نظمي، ختم جلسه را اعلام نمايد.

ماده 47)رئيس جلسه به اعضایی كه از موضوع مذاكرات خارج مي‌شوند يا بدون اجازه صحبت مي‌كنند و يا به انحاي مختلف نظم جلسه را رعايت نمي‌كنند،تذكر مي‌دهد.

ماده 48)در صورتي كه رئيس جلسه به عضوی در يك جلسه، دو بار تذكر دهد و آن فرد مجدداً بي‌نظمي نمايد، رئيس به او اخطار مي‌دهد.این امر موجب توبيخي است كه سبب درج در پرونده و گزارش در مجمع عمومي مي‌شود.

 

فصل دوم :هیأت رئيسه

مبحث اول: ترکیب،وظايف و اختيارات

ماده 49)هيأت رئيسه مجمع عمومي متشكل از 9 نفر از اساتيد برجسته سطح عالي يا خارج حوزه علميه قم مي‌باشند كه توسط مجمع عمومی به شرح ذیل انتخاب می‌شوند:

1.      يك نفربه عنوان رئيس مجمع؛

2.      دو نفر به عنوان نايب رئيس اول و دوم،

3.      دو نفر به عنوان منشي اول و دوم،

4.      يك نفر به عنوان امين مالي ؛

5.      سه نفر ديگر به عنوان عضو هيأت رئيسه.

تبصره:صلاحيت اعضای هيأت رئيسه قبل از عضويت در هيأت رئيسه بايد به تائيد شوراي عالي برسد.

ماده 50)افرادي كه داوطلب عضويت در هيأت رئيسه مجمع مي‌شوند، بايد شخصاً در جلسه مجمع حضور داشته و كتباً داوطلبي خود را اعلام كرده باشند.

تبصره 1:تعداد داوطلبان عضويت در هيأت رئيسه بايد حداقل دوبرابر تعداد مورد نياز باشد.

تبصره2: داوطلبان رياست، هر يك مي‌توانند در جلسه انتخاب هيأت رئيسه، حدّاكثر تا 10 دقيقه و نوّاب و منشي‌ها هريك 5 دقيقه خود را معرفي كنند و يا وقت خويش را به فرد ديگري واگذار نمايند.

ماده 51) مدت عضويت در هيأت رئيسه 2 سال است و انتخاب مجدد آنان از سوي مجمع عمومي بلا مانع است.

تبصره: رأي‌گيري در مورد انتخاب افراد هيأت رئيسه با ورقه و به صورت كتبي انجام مي‌شود.

ماده52) در صورت استعفاء يا فوت هر يك از اعضاء هيأت رئيسه، فرد ديگري از طريق مجمع عمومي جايگزين او خواهد شد.

ماده 53) وظايف و اختيارات هيأت رئيسه

1.      تنظيم دستور جلسات و اعلام آن به اعضاء مجمع عمومي؛

2.      تنظيم آئين نامه اداره جلسات هيأت رئيسه مجمع؛

3.      برگزاري جلسات مجمع عمومي و ارائه‌ي گزارش فعاليت‌هاي انجام شده؛

4.      برگزاري جلسات هيأت رئيسه هر دو هفته يك بار؛

5.   تشكيل كميته‌هاي تخصصي از اساتيد در امور مختلف حوزه‌ي علميه شامل كميته آموزش ، كميته پژوهش ، كميته تهذيب و اخلاق و كميته تبليغ و .... و ارائه نتايج آن به مجمع عمومي جامعه‌ي مدرسين؛

6.      پیشنهاد تغيير و اصلاح اساسنامه به مجمع عمومی؛

7.      تصویب برنامه و بودجه سالانه مجمع عمومی،

8.      پیگیری مصوبات مجمع وارایه گزارش به مجمع.

9.      اتخاذ و اعلان مواضع مشترک در برابر مسائل داخلی و خارجی؛(لازم است مسائل كلان داخلي و خارجي در مجمع عمومي مطرح و مورد مشورت قرار گيرد).

 

مبحث دوم :مقررات داخلی هیأت رئيسه

ماده 54)جلسات هيأت رئيسه با حضور حداقل دو سوم اعضاء رسميت مي‌يابد و مصوبات آن با رأي اكثريت حاضرين معتبر مي‌باشد.

ماده 55)وظایف و اختیارات رئیس

1.      ریاست و اداره جلسات؛

2.      اعلام کفایت مذاکرات؛

3.      تعیین دستور جلسات واعلام آن به اعضا؛

4.      تأئيد و امضاء صورت جلسات و پيگيري مصوبات هيأت رئيسه؛

5.      نظارت بر حسن اجرای مقررات و مصوبات هيأت رئيسه؛

6.      نظارت بر فعالیت‌ها و عملکرد معاونت ها وکمیته‌های وابسته به هيأت رئيسه؛

7.      ارائه گزارش‌های سالانه و موردی از فعالیت‌هایهيأت رئيسهبه جامعه مدرسین.

8.      حضور در جلسات هیأت رئیسه جامعه مدرسین حوزه علمیه قم؛

9.      افتتاح حساب بانكي و امضاء چك‌ها و ساير اسناد مالي؛

10.تأئيد و امضاء‌كليه مكاتبات رسمي؛

11.ابلاغ مصوبات و ارائه پيشنهادات حسب مورد به مبادي ذي‌ربط.

ماده 56) وظایف منشی  

1.      ارسال دستور جلسات برای اعضا ودعوت از آنها برای جلسه؛با هماهنگی رئیس؛

2.      تهیه و پیشنهاد تقویم جلسات سالانه؛

3.      تعیین محل جلسات وتشکیل آن با هماهنگی رئیس؛

4.      فراهم آوردن تمهیدات مربوط به اجرای مصوبات هيأت رئيسه؛

5.      اخذ گزارش‌های لازم و نتایج اجرای مصوبات هيأت رئيسه؛

6.      تدوین و تنظیم صورتجلسه و مصوبات هيأت رئيسهپس ازتأیید رئیس جهت استحضاروامضای اعضا.

ماده 57) اهم وظایف امین مالی

1.      انجام‌امور خزانه‌داری‌ از قبیل‌ مسئولیت‌ حسابداری‌؛

2.      همكاری‌ با رئیسدر تنظیم‌ بودجه‌ و اصلاح‌ یا متمم‌ آن‌؛

3.       تنظیم‌ صورت‌های‌ مالی‌ مجمع؛

4.      تامين اعتبار كليه هزينه ها بر اساس اعتبارات مصوب تخصيص يافته؛

5.      تهيه گزارشهاي مالي در صورت درخواست هيأت رئيسه؛

6.      برنامه ريزي و سازماندهي عمليات مالي در راستاي اهداف تعيين شده؛

7.   نظارت برحفظ و نگهداري اموال منقول و غير منقول مجمع و ثبت كامل مشخصات و اموال در دفاتر و نگهداري حساب و تهيه آمار هاي لازم در اين زمينه؛

8.      تائيد و امضاي كليه امور مالي به همراه امضاء رئيس مجمع؛

9.      انجام سایر امور محوله از طرف هيأت رئيسه.

ماده 58)دستور جلسات هيأت رئيسه،می‌بایست سه روز قبل از جلسه برای اعضا ارسال گردد.

تبصره:اعضایی که نمیتوانند درجلسه شرکت نمایند،می‌بایست 24 ساعت قبل از تشکیل جلسه عدم حضور خود را به اطلاع منشی برسانند.

ماده 59) جلسات هيأت رئيسهبا حضور حداقل دوسوم اعضاء رسمیت می‌یابد و کلیه تصمیمات با رأی موافق بیش از نصف کل اعضای حاضر به تصویب می‌رسد.

تبصره:رسمیت جلسات هيأت رئيسهمنوط به حضور رئیس یا نایب رئیس می‌باشد.

ماده 60)جلسات عادی هيأت رئيسههر دو هفته یکبار تشکیل می‌شود و در صورت ضرورت، تعداد جلسات با هماهنگی رئیس و اعضا قابل افزایش می‌باشد.

ماده 61)تشکیل جلسات فوق‌العاده هيأت رئيسهبه یکی از دو صورت زیر امکان‌پذیر است:

1.      با تعیین وقت جلسه فوق‌العاده در جلسه عادی و تصویب آن؛

2.      با نظر رئیس یا نایب رئیس و یا با درخواست کتبی سه نفر از اعضاء و موافقت رئیس همراه با تعیین موضوع.

 

فصل سوم :معاونت‌ها

ماده 62) مجمع جهت تحقق اهداف،وظایف واختیارات دارای معاونت‌هایی به شرح ذیل می باشد:

1.      معاونت علمی پژوهشی؛

2.      معاونت تبلیغی وفرهنگی؛

3.      معاونت طرح وبرنامه؛

4.      معاونت امور اساتید؛

5.      معاونت امور مالی؛

6.      معاونت سیاسی اجتماعی.

ماده 63) انتخاب وعزل معاونین توسطهيأت رئيسهصورت می‌گیرد.

مبحث اول: شرح وظایف معاونت‌ها

ماده 64)اهم وظایف معاونت علمی پژوهشي

1.      پيشنهاد سياست‌ها و نظام جامع پژوهشي حوزه به مراجع ذيربط؛

2.      پیشنهاد سياست‌ها، برنامه‏هادر مورد فعاليت‏هاى پژوهشى از جمله تأليف آثار و توليدات علمي حوزه؛

3.      مشارکت درتهيه و پيشنهاد آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي پژوهشي حوزه؛

4.      زمينه‌سازي و برنامه‌ريزى براي پژوهش در حوزه علوم اسلامى و انسانى با نگاه اسلامى؛

5.      پیشنهاد سياست ها و برنامه‌هادر مورد ترجمه متون و منابع اسلامی با توجه به نیازشناسی جهانی و منطقه‌ای؛

6.      طراحي و ارتقاي شاخص‌هاي پژوهشي حوزه بر اساس استانداردهاي علمي حوزه‌اي؛

7.      همكاري با معاونت آموزشي حوزه در طراحي آموزش پژوهش‌مدار؛

8.      طراحي و برگزارى همايش‏ها و نشست‏هاي علمي تخصصي با همكاري بخش‌هاي ذيربط؛

9.      پیشنهاد طرح ها وسياست‌ها و برنامه‌ها براي تربيت محققان در حوزه؛

10.ارتباط با انديشمندان، پژوهشگران و مؤسسات پژوهشي به منظور شناخت ظرفيت‌هاي همكاري پژوهشي در عرصه ملي، منطقه‌اي و جهاني و استفاده از توانمندي‌هاي آنان؛

11.اطلاع‌رساني نسبت به فعاليت‌هاي پژوهشی مجمع عمومی از طريق نشريه، سايت و ... ؛

12.تولید و چاپ کتاب، نشریات و نرم‌افزارهای علمی و اسلامی و نشر آنها به زبان‌های رایج دنیا ؛

13.تبادل اطلاعات، عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها و همكاري‌هاي علمي‌پژوهشي در چارچوب وظايف معاونت پژوهشي و‌ ضوابط و مقررات مجمع؛

14.تهيه و پیشنهاد برنامه بلندمدت، میان‌مدت و بودجه سالانه معاونت علمی پژوهشي و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد آن به هيأت رئيسه؛

15.انجام سایر امور محوله از طرف هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 65) اهم وظایف معاونت تبلیغی فرهنگی

1.      پيشنهاد طرح‌ها وسياستهاي كلان و برنامه‌هاي بلندمدت و ميان‌مدت امور تبليغي ونظام جامع فرهنگی، به هیات رئیسه جهت ارایه به مراجع ذی‌ربط؛

2.      مشارکت درطراحي نظامهاي جذب، پذيرش، احراز صلاحيتهاي علمي و مهارتي، توانمندسازي مبلغین؛

3.      پیشنهاد طرح ها وبرنامه ها براي توسعه كمي و كيفي وبهبود آموزشهاي رسمي تبليغ، در چارچوب نظام آموزشي حوزه

4.      فرهنگ‌سازي جهت گسترش امر تبليغ بين طلاب و روحانيون

5.      انجام‌دادن مطالعات به منظور استفاده از دانش و فن‌آوري جديد در زمينه ارتباطات و تبليغ، و توليد، ابداع و تدوين روشهاي نوين تبليغ وارایه آن به مراجع ذی‌صلاح؛

6.      حمايت از نهادها، مراكز، گروه‌هاي تبليغي و مبلغين نمونه؛

7.      حمايت از توسعه توليدات و محصولات تخصصی حوزوي در زمينه تبليغ؛

8.      تدوين برنامه‌هاي مناسب جهت مقابله با فعاليتهاي فرق و جريانهاي انحرافي، و برگزاري دوره‌هاي آموزشي كوتاه‌مدت در صورت ضرورت؛

9.      پیشنهاد برنامه‌ هایی به‌منظور صیانت از استقلال فرهنگی و هویت اسلامی ـ ایرانی به مراجع ذی‌ ربط

10.رصد فعاليتهاي فرهنگي و تبليغی كشور، به منظور شناسايي آسيبها وارایه پیشنهادات جهت اصلاح روند فعاليت آنان؛

11.ارائه پيشنهادها براي افزايش بهره‌وري از برنامه‌هاي فرهنگي به هیات رئیسه؛

12.ارائه طرح‌های کارشناسانه تعمیم و اشاعه فرهنگ قرآنی و ارتقای سطح برنامه‌ها در حوزه؛

13.پيشنهاد طرح هاوبرنامه ها برای اشاعه فرهنگ و معارف اهل‌بیت:؛

14.توسعه و تعمیق ارتباطات با مراکز فرهنگی و بهره‌گیری از یافته‌ها و تجارب آنها؛

15.طراحی و برنامه‌ریزی سمینارها، نشست‌ها و همایش‌های فرهنگی تربیتی؛

16.تبادل اطلاعات، عقد تفاهم‌نامه‌ها و قراردادها و همكاري‌هاي تبلیغی و فرهنگي‌ در چارچوب وظايف معاونت فرهنگي تبلیغی با مراکز؛

17.طراحی وبرنامه ریزی سمینارها؛نشست‌ها وهمایش‌ها در موضوع تبلیغ؛

18.تهيه و پیشنهاد بودجه سالانه معاونت تبلیغی فرهنگي و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد آن به هيأت رئيسه؛

19.انجام سایر امور محوله از طرف هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 66) اهم وظایف معاونت طرح وبرنامه

1.      مطالعه، بررسى و تحليل نقاط قوت و ضعف، فرصت‌ها و تهديدهاي تأثيرگذار بر مأموريت‌ها و پيشنهاد راهبردهاى علمى؛

2.      تدوين برنامه بلندمدت، ميان‌مدت و سند بودجه‌اي ساليانه ،دفاع از آن  و نظارت بر اجراي آن؛

3.      مديريت و هدايت امور نرم‌افزاري و سخت‌افزاري فناوري اطلاعات؛

4.      ارايه خدمات مربوط به تأمين، نگهداري و پشتيباني سخت‌افزاري و نرم‌افزاري و ايجاد و نگهداري شبكه‌هاي رايانه‌اي؛

5.      تهيه و پیشنهاد برنامه بلندمدت، میان‌مدت و بودجه سالانه مجمع و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد آن به هيأت رئيسه؛

6.      همكاري با بخش‌های ديگر در امر تهيه  و تنظيم بودجه ي پيشنهادي آنها جهت ارایه به هيأت رئيسه؛

7.      ابلاغ بودجه ي مصوب به هر يك از بخش‌ها و سنجش ميزان پيشرفت عمليات در هر يك از آنها با توجه به اعتبار مصوب و دريافت عملكرد؛

8.      تهيه و تنظيم ساختار سازماني وپيش بيني پست هاي سازماني به منظور تأمين نيروي انساني مورد نياز مجمع با همکاری بخشهای مختلف جهت ارایه به هيأت رئيسه؛

9.      برنامه ريزي و ارائه ي طريق براي بهبود روش هاي انجام كار و بهره وري.

10.انجام طرحهاي مطالعاتي مربوط به اصلاح ساختار و تشكيلات سازماني ،ساختار نيروي انساني، فرهنگ سازماني، سيستمها و روشهاي مورد عمل در مجمع.

11.برنامه ريزي جهت اجراي مصوبات مجمع و هيأت رئيسه.

12.مطالعه و بررسي و همكاري در امر طبقه بندي مشاغل كاركنان مجمع؛

13.جمع آوري كليه ي آمارها و داده هاي مورد نيازمجمع وتجزیه وتحلیل آن؛

14.ارايه طرح هاي جديد به منظور توسعه و کمي و کيفي مجمع؛

15.مطالعه‌، برنامه ریزی‌ و تجزیه‌ و تحلیل های‌ لازم‌ به‌ منظور شناخت‌ و تبیین‌ نقاط‌ ضعف‌، قوّت‌، تهدیدها و فرصتهای مجمع؛

16.تهیه‌ و تنظیم‌ چشم انداز، اهداف، ماموریت ها، راهبردها واخذ بازخورد وبازنگری آنهادر چارچوب‌ سیاست‌های مجمع؛

17..تهیه و تدوین دستورالعمل ها و آئین نامه های اجرایی مورد نیاز و بازنگری آیین نامه های موجود؛

18.انجام سایر امور محوله از سوی هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 67) اهم وظایف معاونت امور مالي

1.      تدوين و پيشنهاد سياست‌ها؛برنامه‌ها و نظام‌های ‌‌مالي حسابداری، پشتیبانی و عمرانی به هيأت رئيسه؛

2.      تهيه و پيشنهاد آيين‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هاي اداري‌مالي و نظارت بر حسن اجراي آن؛

3.      پیگیری جذب و تخصیص کمک‌ها اهدایی در قالب بودجه؛

4.      تحصيل اعتبارات مصوب و هزينه نمودن آن مطابق برنامه‏هاى ابلاغى؛

5.      انجام ‏فعاليت‏ها، كنترل‏ها، اقدامات‏ مالى و تأمین اعتبار از قبيل‏ مميزى، حسابدارى، پرداخت‏ها و دريافت‏هاى مجمع عمومی؛

6.      نظارت و رسيدگى به اسناد و مدارك مثبته و حسابرسی و نظارت بر اجرای قوانین و مقررات مالی؛

7.      ارائه گزارش‌ عملکرد مالي و تراز سالانه به هيأت رئيسه؛

8.      جمعداری و نظارت بر ‏اموال ‏و نگهدارى اسناد و اوراق بهادار؛

9.      انجام امور كارپردازى، تنخواه‌گردانى، خريد و انباردارى و رسيدگى به امور پيمانكاران؛

10.کارشناسی، نظارت و انجام معاملات بر اساس ضوابط و مقررات از قبیل خرید،فروش، قیمت‌گذاری، اجاره، مزایده و مناقصه؛

11.برنامه‌ریزی تأمين اقلام و نيازمندي‌هاى سرمايه‏اى و مصرفى مجمع؛

12.حفظ و نگهداري املاك و مستغلات مجمع؛

13.انجام امور حقوقی اعم از طرح و تعقیب دعاوی حقوقی و پی‌گیری رفع معضلات آنها؛

14.ثبت اسناد رسمي اموال منقول و غيرمنقول مجمع؛

15.اظهار موافقت حقوقي در خصوص خريد، اجاره و فروش املاك و مشاركت و همراهي در اين زمينه با صلاحديد هيأت رئيسه؛

16.تهيه و پیشنهاد برنامه بلندمدت، میان‌مدت و بودجه سالانه معاونت امورمالي و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد به هيأت رئيسه؛

17.انجام سایر امور محوله از سوی هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 68) اهم وظایف معاونت امور اساتید

1.      برگزاري دوره‌هاي آموزش پودماني، كارگاهي تخصصی دانش افزایی برای اساتید ونظارت بر آن؛

2.      اطلاع‌رسانی و برگزاری جلسات و نشست‌های توجیهی براي اساتید؛

3.      پیشنهاد نظام تعاون و رفاه وتسهیلات برای اساتيد و ارایه آن به مراجع ذی‌صلاح جهت تصویب؛

4.      پیشنهاد سیاستها و برنامه‌ها برای تربیت اساتید در راستای اهداف حوزه؛

5.      پیشنهاد در خصوص اعطای فرصت مطالعاتی برای اساتید؛

6.      ارایه پیشنهاد درخصوص فرآیند طراحی، مدیریت و بروزرسانی بانک اطلاعات اساتید جهت ارایه به مراجع ذی‌ربط؛

7.      شناسایی اساتید خبره و نمونه جهت تشویق وتکریم آنها؛

8.      تهیه گزارش ادواری یا موردی از پیشرفت ها و ضعف های علمی و آموزشی اساتید جهت ارایه به مراجع ذی‌ربط؛

9.      تهيه و پیشنهاد برنامه بلندمدت، میان‌مدت و بودجه سالانه معاونت اموراساتید و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد به هيأت رئيسه؛

10.انجام سایر وظایف محوله از طرف هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 69) اهموظایف معاونت سیاسی اجتماعی

1.      همكاري با دستگاه‌ها و نهاد‌های كشوری به منظور تحقق اهداف مجمع؛

2.      زمينه‏سازى ارتباط با مراجع عظام و شخصيت‏هاى برجسته و تراز اول حوزه به منظور تحقق اهداف مجمع؛

3.      جمع‌آوري، طبقه‌بندي و روزآمدسازي اطلاعات، رصد و تحليل رويدادها و تحولات سیاسی اجتماعی در سطوح كشوري، منطقه‌اي و جهاني و اطلاع‌رساني به اعضا؛

4.      برقراري ارتباط با رسانه‌ها و مراكز مرتبط و انعكاس اخبار مجمع با هماهنگي رييس مجمع؛

5.      صدور اعلاميه، بيانيه، پيام‏هاى تبريك و تسليت و اعلان مواضع رسمى مجمع در قبال مسايل و حوادث جارى، داخلى، بين‏المللى و مناسبت‏ها در چارچوب سياست‌ها و با تایید رييس مجمع؛

6.      بررسي و مطالعه پديده هاي واجتماعي و آسيب پذيري هاي جامعه وارایه راه حل آنها؛

7.      گرد آوري وتجزيه و تحليل رويداد هاي خبري و گزارشات سياسي و اجتماعي وانعكاس آن به اعضا؛

8.      تهيه و پیشنهاد برنامه بلندمدت، میان‌مدت و بودجه سالانه معاونت سیاسی اجتماعی و ارايه گزارش و کارنامه عملکرد به هيأت رئيسه؛

9.      انجام سایر امور محوله از طرف هيأت رئيسه.

تبصره:انجام وظایف فوق با هماهنگی وموافقت هيأت رئيسه صورت می‌گیرد.

ماده 70) به منظور اجرایی کردن وظایف معاونت‌ها وکارشناسی موضوعات ارجاعی از هيأت رئيسه، هر یک از معاونین می‌توانند با تصویب هيأت رئيسهاقدام به تشکیل کمیته‌هایی نمایند.

 

فصل چهارم :کمیته های تخصصی

ماده 71) جهت نيل به اهداف و انجام وظايف مجمع، كميته هایی زیر نظر هيأت رئيسه براي بررسي و کارشناسی طرح‌ها وپیشنهادات به صورت كميته های دائمي و موقت و ويژه تشكيل مي‌شود.

تبصره:كميته های موقت و ويژه، در موارد نياز، براي بررسي مسائل حساس و فوق العاده مهم به صلاحدید هيأت رئيسه تشكيل مي‌گردد.

ماده 72) كمیته‌هاي دائمي عبارتند از:

1.      کمیته قرآن ومعارف(وابسته به معاونت علمی پژوهشی)؛

2.      کمیته کلام وشبهات(وابسته به معاونت علمی پژوهشی)؛

3.      کمیته پژوهش(وابسته به معاونت علمی پژوهشی)؛

4.      کمیته آموزش(وابسته به معاونت علمی پژوهشی)؛

5.      کمیته تبلیغ(وابسته به معاونت تبلیغی وفرهنگی)؛

6.      کمیته تهذیب واخلاق(مستقل)؛

7.      کمیته بحران‌ها(وابسته به معاونت اجتماعی وسیاسی)؛

8.      کمیته تکریم اساتید(وابسته به معاونت امور اساتید)؛

9.      کمیته مطالبات مراجع ومقام معظم رهبری(مستقل).

ماده73)اعضای کمیته‌ها توسط هيأت رئيسه و با حکم رئيس مجمع منصوب می‌شوند.

تبصره 1: رئسای کمیته ها توسط اعضاء هر کمیته انتخاب میگردد و دبیران کمیته ها از اعضاء هیئت رئیسه میباشند.

تبصره 2: رئيس کمیته مطالبات مراجع ومقام معظم رهبری و رئيس کمیته تهذیب واخلاق، توسط هیئت رئيسه مجمع انتخاب می‌شود.

ماده 74)وظایف کمیته‌های مزبور توسط معاونت طرح وبرنامه تهیه و به تصویب هيأت رئيسهخواهد رسید.و مقررات داخلی آنها توسط رؤسایکمیته‌ها تهیه و به تصویب کمیته‌ها می‌رسد.

 

فصل پنجم: دبیرخانه

ماده 75)به منظور انجام كارهاي اجرايي مجمع، دبيرخانه تأسيس خواهد شد كه مسؤوليت آن به عهده ریاست مجمع می‌باشد.

ماده 76) وظايف دبيرخانه

1.      انجام امور اجرايي،اداری مالی و روابط عمومی؛

2.      آماده‌سازی طرح‌ها و مستندات و ایجاد زمینه برای تصمیم‌گیری در مجمع یا هیأت رئيسه ؛

3.      آماده‌سازی دستور و تمهید مقدمات تشکیل جلسات، ابلاغ و پیگیری اجرای مصوبات آن؛

4.      اعلام زمان برگزاري جلسات عادی و فوق‌العاده مجمع و هیأت رئيسه؛

5.      ثبت نام و تعیین ناطقین قبل از دستور مجمع؛

6.      اطلاع‌رسانی و ارائه گزارشات لازم به مجمع وهیأت رئيسه و هماهنگی ارتباطات رسمی اعضا؛

7.      انجام بررسی‌های دوره‌ای و موردی و اعمال نظارت از سوی هیأت رئيسه؛

8.      دریافت و بررسی صورت‌های ‏مالی و گزارش‏عملکرد برنامه‌ای مجمع؛

9.      ثبت و ضبط و نگهداری اسناد و مدارک مجمع و هیأت رئيسه؛

10.پیشنهاد ساختار دبیرخانه؛

11.راه‌اندازی شبکه مجازی اعضا و ارتباط آنها با یکدیگر؛

12.ایجاد بانک اطلاعات برای موضوعات مختلف نظیر اطلاعات جغرافیایی، خصوصیات و آمار حوزه‌ها و

مراکز علمی مرتبط، جریانات فکری و اعتقادی نحله‌های جدید و مراکز فعالیت آنها؛

13.برگزاری جلسات، همایش‌ها، کارگاه‌ها، سمینارها‌ و کنفرانس‌ها؛

14.انجام سایر امور محوله از سوی هیأت رئيسه.

 

ماده 77)دبیرخانه می‌تواند ‌علاوه بر اعضا وکمیته‌های تخصصی از خدمات خبرگان و مشاوران علمی، استفاده نماید. ضوابط پرداخت حق‌الزحمه آنان به تصویب رئیسمجمع خواهد رسید.

ماده 78)اعضا طرح‌ها و پيشنهادهاي خود را باید به دبيرخانه مجمع،جهت بررسي‌هاي مقتضي ارائه نمايند.و دبیرخانه پس از کسب نظر هیأت رئيسه آن را جهت کارشناسی لازم برای کمیته‌های تخصصی ارسال می‌نماید.

ماده 79)بازنگري و پيشنهادِ تغيير، حذف يا اضافه مواد و تبصره‌هاي اين آيين‌نامه ، منوط به درخواست كتبي هيأت رئيسه یا 20 نفر ازاعضا و تصويب مجمع عمومي مي‌باشد.

این آیین‌نامه مشتمل بر 79 ماده و42 تبصره می‌باشد که در تاريخ 95/2/19به تصویب مجمع عمومی رسیده و با ابلاغ رئيس مجمع لازم الاجرا  می‌گردد.