مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > یکی از لوازم روش اجتهادی مرسوم، سرعت در تحلیل و پاسخگویی به موضوعات و مسائل مورد نیازِ روز جامعه است.


   نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین : ارسال به دوست      حجت الاسلام والمسلمین بنیادی: بررسی و تبیین روش اجتهادی در حوزه ها در مرتبه اول بازگشت به ضرورت این بحث و زوایای مهّم آن داردکه مجال بیشتری را می طلبد، خصوصا وقتی که بحث از روش اجتهادی حوزه های علمیه و مسائل مستحدثه و ارتباط آن دو پیش می آید نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
نائب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین :

یکی از لوازم روش اجتهادی مرسوم، سرعت در تحلیل و پاسخگویی به موضوعات و مسائل مورد نیازِ روز جامعه است. 


 

درس گفتاری از حجت الاسلام والمسلمین بنیادی، نایب رئیس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

 

بررسی و تبیین روش اجتهادی در حوزه ها در مرتبه اول بازگشت به ضرورت این بحث و زوایای مهّم آن داردکه مجال بیشتری را می طلبد، خصوصا وقتی که بحث از روش اجتهادی حوزه های علمیه و مسائل مستحدثه و ارتباط آن دو پیش می آید اهمیّت و عمق آن و هم چنین تأثیراین روش در حلّ مسائل جدید و حدیث بیش از پیش مشخص می گردد.

در آغاز باید عرض شود که ادوار مختلف این روش که ابداع آن در مکتب ائمه معصومین علیهم السلام برکسی پوشیده نیست نشانگر تلاش اصحاب و فقیهان تراز اوّل در تدوین این روش واختبار آن در تاریخ بیش از هزار ساله حوزه های علمیه شیعه می باشدکه اتقان و منطق حاکم براین روش رادر سراسر آن می شود مشاهده نمود .

به بیانی ساده شاید بتوان مهمترین امتیاز روش اجتهادی در حوزه های علمیه را به تعلیمی که ازجانب معصومین علیهم السلام خصوصا در مکتب صادقین علیهما السلام به شاگردان خود ارائه فرموده اند، که با زدودن روش ها و مباحث غلط از ساحت این روش و رویکرد به منابع غنی هم چون قرآن ، سنت و عقل و نحوه بکار گیری آنها و استناد به قواعد مستخرجه ازاین منابع ، سلامت روش اجتهادی مرسوم را ترسیم داده اند.

حفاظت و صیانت از این روش و ابتکارات درونی این روش توسط عالمان متعهد و خستگی ناپذیر ، باعث گردیده تا نگاهها به این روش در طول تاریخ همراه با احترام علمای دیگر مذاهب و فرق بوده باشد که علاوه بر پایه ریزی نظام آموزشی در حوزه های علمیه بر این روش ، نتایج آن به آسانی در دسترس مکلفین و محققین قرار گیرد.

یکی دیگر ازامتیازات روش اجتهادی، پویایی درونی و بیرونی این روش می باشد، پویایی درونی به معنی ابداعات و ابتکارات مربوط به خود این روش است که نتیجه آن توسعه روش اجتهادی و علوم مرتبط است و پویایی بیرونی به معنی  نتایج و خروجی بهره گیری ازاین روش است ، ازاین رو می توان توسعه علوم مرتبط بااین روش را مرهون همین روش اجتهادی دانست ، این است که روش اجتهادی بزرگترین ترات علمی است که در حوزه های علمیه جریان دارد.

نکته قابل تأمل و توجه که می تواند ارزش این روش اجتهادی را بصورت علمی برجسته کند روی آوردن متخصصین حوزه های علمیه به علم روش شناسی می باشد که در پرتو آن می توان قوت روش اجتهادی را از آغاز تا کنون و تأثیر گذاری آن در مواجهه با مستحدثات را شاهد بود ، که خوشبختانه با روی آوردن متخصصین حوزوی به بحث فلسفه علم ، بحث روش شناسی نیز مورد توجه بیشتر قرار گرفته است .

باتوجه به آنچه عرض شد پویایی علوم مختلف رایج در حوزه ها، مانند فقه، کلام ، تفسیر ، اخلاق و ......وام دار این روش می باشدکه موجب شد در طول دوران فقه و فقاهت تعالیم و علوم اسلامی رااز علم به عین تبدیل نمایند.

 نکته مهم دیگری که دراین بحث به نظر می رسد ظرفیت این روش در پاسخ گویی به مستحدثات در علوم مختلف است ، که به نظرم بحث مهّم وقابلیت تحقیق جدّی دارد که قبل از پرداختن به آن به این نکته اشارت می دهم که در ماهیّت روش اجتهادی حوزه های علمیه عنوانی مانند (مستحدثات ) ، نهفته شده است ، یعنی این روش در مأموریت اصلی خود پاسخ به اموری است که منتظر نظر برآمده از این روش است.

در همین باب می توان به عناوینی هم چون ”فقه پویا” باتوجه بیشتری دقت کرد، فقه پویا یعنی فقهی که پایه های فقاهت و روش اجتهادی در آن، مهمّات فقهی را به جای آنکه در بایگانی کتابخانه ها نگهداری کند به میدان اجتهادی می کشد که در این صورت است پویایی ، جوهره خود را نشان می دهد.

کلام آخر آنکه متخصصین علوم دینی و متمسکین به این روش بی نظیرنبایداز سرعت پدیدآمدن موضو عات ومستحدثات غافل بمانند ، به عبارت دیگر یکی از لوازم روش اجتهادی مرسوم، سرعت در تحلیل و پاسخگویی به موضوعات و مسائل مورد نیاز است، امروه با سرعت گرفتن و وفور مستحدثات با توجه به این جهت می باشد ، شاید این جمله معروف که فقه شیعه همیشه از زمانه خود جلوتر بوده بیشتر از انکه متوجهه زحمات طاقت فرسای فقها و اصولیون باشد ، متوجهه  لازمه این روش اجتهادی می باشد .

خلاصه آنچه که عرض شد را می توان به اتقان ، ابداع ، منطق ، مجرب بودن روش اجتهادی دانست که از  یک مبدأ معتبر عرضه گردیده به صورتی که  به عنوانی مسلکی قابل اتکا نه تنها درحوزه های علمیه بلکه مورد توجه غیر حوزویان و هم چنین توجه علمای دیگر مذاهب قرار گیرد.

 

 

 

شماره خبر:٣٨٥٥٠٥   /   1395/08/19   /    ١٨:١٤


خروج