مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه
مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > انقلابی بودن برای مومن در مکتب اسلام یک ضرورت و از لوازم ایمان است.


   حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر: ارسال به دوست      عضو هیئت رئیسه مجمع عمومی جامعه مدرسین: اصلی ترین انگیزه انقلاب اسلامی همانطور که معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند، انگیزه‌ای مکتبی و اسلامی و هدف آن، پیاده کردن دستورات اسلام و تحول و دوری از اسلام آمریکائی با رویکرد به اسلام ناب محمدی است. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
حجت الاسلام والمسلمین سید جلال رضوی مهر:

انقلابی بودن برای مومن در مکتب اسلام یک ضرورت و از لوازم ایمان است. 


 

 

بسم الله الرحمن الرحیم

فضَّلَ الله المُجاهِدینَ عَلَی القاعِدینَ اَجراً عَظیما (نساء 95)

حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ای: اگر بخواهیم  نظام اسلامی همچنان «اسلامی و انقلابی» بماند باید حوزه علمیه، «انقلابی» بماند زیرا اگر حوزه علمیه انقلابی نماند، نظام در خطر «انحراف از انقلاب» قرار خواهد گرفت. (اسفند ماه1394در دیدار با نمایندگان طلاب و فضلای حوزه علمیه قم)

ابتدا لازم است پیرامون مفهوم «حوزه» و «انقلاب» هر چند مختصر توضیحی ارائه گردد:

تعریف حوزه علمیه: "حوزه علمیه" متکفل تربیت نیروی انسانی "نهاد روحانیت" است." حوزه" نهاد آموزشی "روحانیت شیعه" است با رویکردی تربیتی و پژوهشی که هدفش تربیت نیرویی است که بتواند اهداف و وظایف نهاد روحانیت شیعه را در شاخه ها و سطوح مختلف تحقق بخشد.

و یا، "حوزه علميه نامي است که به مراکز آموزشي ديني در جهان اسلام و به ويژه در ميان شيعيان اطلاق مي‌شود. به عبارت ديگر حوزه علميه يعني دانشگاه فراگيري تعاليم قرآن و سنت معصومين، اين نهاد علمي داراي کارکردهاي آموزشي، تربيتي و مديريتي است که در گستره ملي و فرا ملي فعاليت دارد و از حيث عملکرد داري سطوح سياستگذاري، قانون گذاري و اجرايي در حيطه کارکرد خويش است".

در تعریف انقلاب و انقلابی‌گری، قبل از هرچیز ابتدا لازم است مفهوم انقلاب از نظر لغت و معنای آن در ادبیات سیاسی رایج در جهان توضیح داده شود و سپس تفاوت انقلاب اسلامی با سایر انقلاب‌ها در ادبیات سیاسی رایج امروز جهان تبیین گردد. باید دانست انقلاب از ماده قلب و به معانی متعددی آمده است. مانند: دگرگونی, تحول در برگشتن، جنب و جوش، حرکت و ... . در قرآن کلمه انقلاب در بعضی از معانی زیر بهکار آمده است، مانند آیه 144 سوره مبارکه آل‌عمران:

«وَمَا مُحَمَّدٌ إِلَّا رَسُولٌ قَدْ خَلَتْ مِنْ قَبْلِهِ الرُّسُلُ أَفَإِنْ مَاتَ أَوْ قُتِلَ انْقَلَبْتُمْ عَلَى أَعْقَابِكُمْ وَمَنْ يَنْقَلِبْ عَلَى عَقِبَيْهِ فَلَنْ يَضُرَّ اللَّهَ شَيْئًا وَسَيَجْزِي اللَّهُ الشَّاكِرِينَ؛ محمدفقط فرستاده خداست؛ و پیش از او، فرستادگان دیگری نیز بودند؛ آیا اگر او بمیرد و یا کشته شود، شما به عقب برمی‌گردید؟ (و اسلام را رها کرده به دوران جاهلیّت و کفر بازگشت خواهید نمود؟) و هر کس به عقب باز گردد، هرگز به خدا ضرری نمی‌زند؛ و خداوند بزودی شاکران (و استقامت‌کنندگان) را پاداش خواهد داد.» که به معنی برگشت بکار رفته، و نیز به معنی جنب و جوش و حرکت در آیه 196 همان سوره: «لَا يَغُرَّنَّكَ تَقَلُّبُ الَّذِينَ كَفَرُوا فِي الْبِلَادِ؛ رفت و آمد (پیروزمندانه) کافران در شهرها، تو را نفریبد!» و ... بهکار گرفته شده است.

امّا واژه انقلاب در ادبیات سیاسی در تعاملات عرف جهان به هر نوع قیام و شورشی که حرکت علیه نظام سیاسی حاکم باشد و به قصد جایگزینی نظامی بجای نظام دیگر و یا حاکمی به جای حاکم دیگر گفته می‌شود، حال خواه آن حرکت پیروز شود یا شکست بخورد و بدیهی است در این نوع نگاه، انقلاب امری مقطعی و مربوط به محدوده زمان خاصی خواهد بود که بعد از پیروزی و یا شکست، تمام شده تلقی می‌گردد آری در این تعریف سرنوشت چنین انقلابی صرفا به یک مقوله تاریخی تبدیل می‌شود. و بر همین اساس برخی از رجال سیاسی و اجرائی که تحت تاثیر این نوع نگرش و تعریف وارداتی قرار گرفته‌اند، انقلاب اسلامی را به اشتباه امری تمام شده و صرفا متعلق به دوران ابتدای مبارزات و پیروزی خلاصه نمودند.

رهبر کبیر انقلاب حضرت امام خمینیدر وصیتنامه سیاسی –الهی خود درمورد تفاوت بنیادین انقلاب اسلامی با سایر انقلابها، اینگونه میفرمایند: «شک نباید کرد که انقلاب اسلامی ایران از همه انقلابها جدا ست؛ هم در پیدایش و هم در انگیزه انقلاب و قیام». (صحیفه امام.21.402)

شاگرد مکتب امام، مقام معظم رهبری نیز میفرمایند: «آنچه در کشور ما واقع شد, انقلاب اسلامی است که تحول عظیمی در ارکان سیاسی، اقتصادی و فرهنگی کشور و یک حرکت به جلو و یک اقدام به سمت پیشرفت این کشور و ملت بود، البته در نظامی که بر اساس انقلاب بوجود آمد، ما از شرق و غرب الگو نگرفتیم، نمیتوانستیم از کسانی الگو بگیریم که نظامهای آنها را غلط و بر خلاف مصالح بشریت می دانستیم». (خطبههای نمازجمعه, 23/2/79)

 

آری اصلی ترین انگیزه انقلاب اسلامی همانطور که معمار کبیر انقلاب اسلامی فرمودند، انگیزه‌ای مکتبی و اسلامی و هدف آن، پیاده کردن دستورات اسلام و تحول و دوری از اسلام آمریکائی با رویکرد به اسلام ناب محمدی است. مهمترین انگیزه انقلاب ما پاسداری از ارزشهای اسلام و مبارزه با باطل است. بیشترین انگیزه و هدف این انقلاب قرار گرفتن انسانها تحت هدایت و ولایت مطلقۀ خداوند متعال و رهایی کامل از ولایت جبت و طاغوت وشیاطین و اهریمنان است. ونیز به تبع هدف امام و کسانی که برای پیروزی انقلاب اسلامی حبس و شکنجه و تبعید و شهادت را به جان خریدند و در دفاع از انقلاب دشواری و سختی ها و شهادت و هجرتها را تحمل کردند, هدفی جز آنچه امیرالمومنین علی در حرکت انقلابی خود بیان فرمودند نیست, آنجاکه فرمودند: «خدایا تو میدانی که آنچه را ما انجام دادیم, نه به خاطر به‌دست آوردن جایگاه و مقام بود و نه برای نیل به آرزوهای پست دنیا؛ بلکه به خاطر این بود که عوامل و نشانه‌های امحاء دینت را از بین ببریم و حق و عدالت را بر پا سازیم و اصلاح و درستی را در شهر برای تو آشکار کنیم تا بندگان ستمدیده‌ات ایمن گردند و حدود و قوانین تعطیل شده‌ات، حاکم و احیا و اجرا شوند». نهج البلاغه خطبه 132.

بنابراین باید نتیجه گرفت که انقلاب اسلامی یک انقلاب الهی و برگرفته از مکتب قرآن و اهل بیتاست؛ لذا چون در عالم حقیقت دو جبهه بیشتر وجود ندارد، (جبهه حق و جبهه باطل) که همان جبهه نور در مقابل جبهه ظلمت است و انسان مؤمن به طور طبیعی مدام در جبهه حق قرار دارد، باید دائما از جبهه حق دفاع کرد و علیه جبهه باطل مبارزه نمود، از همین روی انقلابی بودن و انقلابی ماندن و انقلابی‌گری برای مومن در مکتب اسلام یک ضرورت و از لوازم ایمان به شمار می‌آید. و شاید عقیده و حیات ما در گرو همین مبارزه ملاک و معیار مییابد.

 

 

شماره خبر:٣٨٨٨١٢   /   1395/11/23   /    ٠٨:٥٨


خروج