مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > FATF و سلطه نرم بر کشورهای مستقل


   یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین بنیادی ارسال به دوست      چندی است که در محافل مختلف، بحث و گفتگو از پذیرش تعهدات گروه اقدام مالی مشترک (FATF) از سوی جمهوری اسلامی، رواج یافته و موافقین و مخالفین با استدلال‌هایی نظر به پذیرش و عدم پذیرش این تعهدات مالی می‌دهند و هر دو گروه آثاری را بنا بر رأی و نظر خود، می‌شمارند. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین بنیادی

FATF و سلطه نرم بر کشورهای مستقل 


 

 

چندی است که در محافل مختلف، بحث و گفتگو از پذیرش تعهدات گروه اقدام مالی مشترک (FATF) از سوی جمهوری اسلامی، رواج یافته و موافقین و مخالفین با استدلال‌هایی نظر به پذیرش و عدم پذیرش این تعهدات مالی می‌دهند و هر دو گروه آثاری را بنا بر رأی و نظر خود، می‌شمارند.

در این نوشتار از زاویه‌ای دیگر به موضوع پیوستن ایران به FATFمی‌پردازیم؛ حقیقت آن است که وجود سازمان‌های بین‌المللی و یا گروه‌های منطقه‌ای، اقتصادی، فرهنگی و ... که در جهان شکل‌گرفته و هرکدام به‌حسب اساس‌نامه و آئین‌نامه‌های خود فعالیت‌هایی دارند، گاه الحاقیه‌ها و یا تبصره‌ای به این اساس‌نامه اضافه می‌شود و هر سازمانی و یا نهاد بین‌المللی در راستای اغراض و نه اهداف از فلسفه تشکیل آن سازمان و نهاد بین‌المللی فاصله می‌گیرند، این مسئله باعث گردیده تا این نهادها  تبدیل به یک اهرم قدرت در راستای ترویج و نهادینه کردن منویات خود در سطح جهان باشند، آنچه از این سازمان‌ها، نهادها و کنوانسیون‌های زیردستی تاکنون مشاهده گردیده برخلاف فلسفه تأسیس آن‌ها بوده به‌عنوان‌مثال اگر عملکرد سازمان ملل که بالاترین سازمان بین‌المللی جهان است مورد ارزیابی قرار گیرد، خواهیم دید که فضای حاکم بر این سازمان یک‌طرفه گرایی و همسویی با قدرت‌های بزرگ می‌باشد، در جریان فلسطین اشغالی و جنایات صهیونیسم و یا جنایات آل سعود در یمن، نقش سازمان ملل، نقشی حمایت‌گرانه از جانیان و خاطیان بوده، وقتی سازمان ملل متحد حقیقتی این‌چنین دارد که تصمیم‌های آن در اختیار چند کشور دارای منافع می‌باشد، حال و روز بقیه نهادهای پایین‌دستی و گروه‌های بانام و نشان، آژانس هسته‌ای، یونسکو و گروه‌های اقتصادی مشخص می‌گردد، درواقع عقلای هر کشور با توجه به پیشینه این سازمان‌ها و نهادها، رویه احتیاط و فاصله گرفتن حداکثری را به نفع ملت‌ها می‌دانند، چنانکه رصد اخبار معترضین به تصمیم‌ها و عملکرد این نهادها خود مؤیدی است بر اینکه از آنچه که گفته می‌شود تا آنچه دیده می‌شود فاصله‌ای زیاد می‌باشد.

نکته حائز اهمیت در هر سازمان و نهاد بین‌المللی که با موضوع خاص خودش فعالیت می‌کند، نگاه سلطه‌جویانه آنان باهدف تغییر و همسو کردن کشورها با خواسته‌های نامشروع یا لااقل نامربوط مشاهده می‌شود به‌عبارت‌دیگر سازمانی مانند یونسکو در راستای فراگیر کردن آموزش و فرهنگ مدنظر خود، کشورهای مختلف را به امضای تعهدات و اسنادی مانند سند 2030 ترغیب یا تهدید می‌کند بدون اینکه توجهی به فرهنگ و آداب‌ورسوم کشورهای خاص و دیگر اعضای یونسکو داشته باشد، این همان سیطره و سلطه‌ای است که در پرتو معاهدات و اسناد این سازمان‌ها بر کشورها دیکته می‌شود.

این نگاه در موضوع FATFنیز صادق است، توصیه‌های 49 گانه FATFو تفسیر مربوط به توصیه‌ها به عهده گروه اقدام مالی مشترک (FATF) می‌باشد. مروری کوتاه در مفاد این معاهده بیانگر آن است که به‌صورت عمده توصیه‌های (FATF) در موارد پول‌شویی، مبارزه با مواد مخدر، مبارزه با تأمین مالی تروریسم، مقابله با تأمین مالی اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی، متمرکزشده که دو مورد اخیر پس از اوج گرفتن توفیقات جبهه مقاومت و پیشرفت صنعت هسته‌ای کشورمان، ابداع و مورد تأکید قرار میگیرد و البته گاهی با فشارهای کشورهای عضو و قدرت‌های بزرگ، دولت‌ها را به طرق مختلف  مجبور به پذیرش (FATF) می‌کنند.

نکته جالب آنکه پس از خروج آمریکا از برجام کشورهای اروپایی با تمسک با FATFروابط تجاری و رفع تحریم‌های بانکی را منوط به پذیرش FATFاز سوی جمهوری اسلامی ایران، کرده‌اند.

واضح است کشورهای اروپا با نگاه تحمیلی به پذیرش FATF، باقی ماندن در برجام را پذیرفته‌اند!

به هر صورت چنانکه مشهود است كشورهاي سلطه‌جو با ابزاری کردن معاهدات بین‌المللی در سطح بین‌الملل را دستاویزی در جهت محدود کردن کشورها بر اساس مراقبت همراه با اقدام متقابل و قرار دادن کشورها در لیست سیاه، در صدد آنند تاسیطره و سلطه خود را اعمال کنندز

 در حالت خوش‌بینانه نسبت به FATFدو نگاه را می‌توان بیان کرد:

1.      عدم اطلاع از عمق اهداف کشورهای عضو و همچنین توصیه‌های مجمل و مبهم این معاهده می‌باشد

2.      مشکلاتی که با پذیرش این معاهده پیش روی کشورها و ازجمله جمهوری اسلامی، پیش می‌آید.

 

با توجه به آنچه گفته شد پذیرفتن FATFدر کشور ما موافقین و مخالفینی دارد؛

دلیل موافقین متمرکزشده بر جریان ارتباطات بانکی که در پرتو آن رونق اقتصادی صورت بگیرد. آنچه در دلیل موافقین پذیرفتن FATFمشخص است ، خوش‌بینی نسبت به نتایج حاصل از پذیرفتن آن می‌باشد.

 

به‌صورت واضح باید بگوییم درصورتی‌که تمامی کشورها پایبند به مفاد FATFو به‌طورکلی تمام اسناد و معاهدات بین‌المللی باشند و نیت آن‌ها صرفاً مبارزه با پول‌شویی باشد، نظر موافقین را می‌توان پذیرفت ولی آنچه از مفاد FATFو رفتار غرب ازاین‌گونه معاهدات مشاهده می‌شود، غیرازاین است.

مخالفین پیوستن ایران به گروه ویژه اقدام مالی FATFو دستورالعمل زمان‌بندی‌شده اجرای توصیه‌های گروه اقدام مالی مشترک (Action plan) با در نظر گرفتن عقبه چنین تعهداتی و بدعهدی‌های غرب مواردی را به‌عنوان دلیل مخالفت خود بیان کردند که اختصاراً بازگویی می‌کنیم.

 

1.      چرا پذیرش FATFمحرمانه امضاشده .

2.    مخالفت باقاعده نفی سبیل است.)   وَلَن يَجْعَلَ اللّهُ لِلْكَافِرِينَ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ سَبِيلاً  (...

3.      مخالفت با اصل 152 و 153 و 154 دارد ( خلاصه سه اصل : هرگونه سلطه‌پذیری ، عدم تعهد در برابر قدرت‌های سلطه‌گر ، هرگونه قرارداد که موجب سلطه بیگانه بر منابع طبیعی ، اقتصادی ، ارتش و دیگر شئون کشور ممنوع است –حمایت از مستضعف در برابر مستکبرین در هر نقطه از جهان ).

4.      تعیین مصداق تروریسم از جانب مخالفین جمهوری اسلامی نه تعریفی که شورای عالی امنیت ملی از تروریسم دارد و مصداق آن را مشخص می‌کند .

5.      FATFاعلام کرده جمهوری اسلامی باید گروه‌های تروریستی را تعریف کند نه گروه‌های که تروریسم نیستند.

6.      تحمیل برنامه‌های اقدام مشترک FATF.

 

بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله العظمی خامنه مد ظله العالی در این خصوص بیانگر بی اعتمادی جمهوری اسلامی نسبت به چنین تعهداتی میباشد:

ایشان می‌فرمایند: هیچ ضرورتی ندارد به کنوانسیون هایی بپیوندیم که از عمق اهداف آن ها آگاه نیستیم یا میدانیم که مشکلاتی دارند.

به هر صورت کشور جمهوری اسلامی ایران در موارد گوناگون و بر اساس حفظ اصول و قوانین داخلی، پایبندی خود را به اصول و معاهدات بین المللی در عمل به اثبات رسانده اما آنجا که گام هایی برای محدود کردن حرکت پرشتاب و نفوذ قدرت جمهوری اسلامی پهن شده باشد بصیرت و واقع بینی اقتضا میکند که با تأمل بیشتر و واقع بینی از این معاهدات فاصله بگیرد تا مسیر عزت و سربلندی کشور همچنان پر قدرت، طی شود.

 

 

 

شماره خبر:٤٠١٨٢٥   /   1397/05/04   /    ١٧:٥٤


خروج