مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت نظریه‌پردازی‌ در قالب ارائه الگو


   در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح شد؛ ارسال به دوست      استاد سطح عالی حوزه علمیه قم خواستار نظریه پردازی در قالب ارائه الگو به منظور تبیین درست بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی شد و رسالت نخبگان را در این راستا حیاتی خواند. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
در گفت‌وگو با حجت الاسلام والمسلمین بنیادی مطرح شد؛

بیانیه گام دوم انقلاب و ضرورت نظریه‌پردازی‌ در قالب ارائه الگو  


 

حجت الاسلام والمسلمین حسین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، نکات مهمی درباره بیانیه گام دوم انقلاب و لزوم تلاش در جهت اندیشه‌سازی و کارکردهای عملی آن ارائه کرد.

وی اظهار داشت: با توجه به به جایگاه راهبردی بیانیه گام دوم انقلاب، درباره اهمیت صدور، محورها، موضوعات و اهداف بیانیه گام دوم، مباحث تبیینی فراوان، متنوع و مفیدی از جانب صاحب‌نظران، بیان گردیده که تا حدودی زیادی مقاصد بیانیه گام دوم، مشخص شده است.

این استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با تاکید بر این که جامعه علمی و نخبگانی بایستی به صورت پژوهش‌های فردی یا جمعی وارد مرحله راهکارهای تحقق مطالبات مقام معظم رهبری در بیانیه شوند، اظهار داشت: تحقق این مهم کمک می کند تا فعالیت‌ها در مرحله تبیین، متمرکز یا متوقف نشوند؛ به همین دلیل نیاز است تا پژوهش‌ها و پروژه‌های مرتبط و استخراج شده از موضوعات و محورهای بیانیه را به سمت کار عملی پیش برد.

وی کار عملی در راستای تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را اندیشه‌سازی و نظریه‌پردازی دانست که پیش‌نیاز آن رواج عالمانه کرسی‌های علمیِ مرتبط در فضای حوزه و دانشگاه می باشد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی تاکید کرد: هم‌اکنون در آغازین سال‌های گام دوم انقلاب قرار گرفته‌ایم و فرصت‌ها برای رسیدن به نظرات جامع و ارائه طرح‌های منضبط و مطمئن از لحاظ محتوا و اجرا، به سرعت می‌گذرند، به همین دلیل نیازمند سرعت نخبگانی و تلاش در جهت اندیشه‌سازی و کارکردهای عملی بیانیه گام دوم هستیم.

روح حاکم بر بیانیه و مقاصد طرح شده

وی با تاکید بر این که لسان بیانیه گام دوم، لسان عمل است، یادآورشد: عمل در ساحت‌های نظریه‌پردازی و عمل در برنامه‌ریزی و اجرای نظرات، دو مرحله مهم برای تحقق و  رسیدن به اهداف و مقاصد بیانیه است.

استاد حوزه علمیه قم عملیاتی شدن مضامین بیانیه را روح حاکم بر تمام فرازهای بیانیه گام دوم انقلاب ذکر و تصریح کرد: رسالت‌ها در این رابطه را باید شناخت، اولویت‌ها‌ و ترتّب نظریات را باید به درستی سنجید، زمان‌بندی و برنامه‌های لازم را در نظر داشت و از انظار و افکار محققان و پژوهشگران در حوزه‌های مختلف استفاده کرد.

وی اضافه کرد: در حقیقت تحقق مفاد بیانیه مانند اصل بیانیه که افق را ترسیم نموده - نیازمند ترسیم یک برنامه و افق روشن می‌باشد تا به یک استراتژی مدوّن و تعریف شده در فعالیت‌های پیرامون بیانیه گام دوم  برسیم.

ضرورت نظریه‌پردازی در قالب ارائه مدل ‌و الگوسازی

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی صحبت از عملی شدن مضامین بیانیه گام دوم می‌شود، باید نگاه‌ها در نظریه‌پردازی‌ها و پژوهش‌ها به سمت ارائه طرح‌های قابل دفاع و موفق که تجربیات، رفع آسیب‌ها و توفیقات گذشته را داشته و نیز توانایی تحقق اهداف را داشته باشند، صورت گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی افزود: نظریه و پژوهش فی‌نفسه مطلوب است اما یقیناً کافی نیست؛ بنابراین اگر مدل یا الگویی که بتوان براساس آن عمل کرد، ارائه گردد می‌توان گفت که در مسیر تحقق اهداف بیانیه گام برداشته‌ایم، مانند اینکه درباره تربیت مدیران جوان یا سیاست‌های فرهنگی یا سیاست‌های بین‌المللی ما چگونه الگویی را می‌توانیم ارائه دهیم؟

وی خاطرنشان کرد: به طور حتم مدل‌سازی و الگوپردازی بر پایه پژوهش‌های میدانی و نظر به واقعیت‌ها، ارزش‌های دینی و نظام اسلامی و اهداف بیانیه گام دوم انقلاب، مهم‌ترین و با ارزش‌ترین پیوست برای موضوعات بیانیه به شمار می آید؛ به همین جهت است که تحقیقات در مفاد بیانیه بیشتر رنگ عملی و پروژه‌ای دارد تا صرف ارائه نظر و یا پیوست‌های متعارف.

توجه به بیانات و مطالبات رهبر معظم انقلاب

حجت الاسلام والمسلمین بنیادی در ادامه گفت‌وگو با رسا یکی از نکات کلیدی و راهگشا در جهت فهم‌سازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را توجه و دقت در بیانات رهنمون‌ساز رهبر معظم انقلاب ذکر کرد.

وی در این خصوص گفت: حضرت آقا بارها پژوهش‌های پیش‌برنده و منتهی به اجرا در تمام زمینه‌ها را مورد تأکید قرار داده‌اند؛ چنانکه همین سَبک را در ”سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت” مطرح کرده‌اند؛ هم‌چنین معظم‌له در فرازی از بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی ضمن اشاره به ضرورت وجود الگوی مناسب، می‌فرمایند:«هیچ تجربه‌ی پیشینی و راه طی‌شده‌ای در برابر ما وجود نداشت. بدیهی است که قیامهای مارکسیستی و امثال آن نمی توانست برای انقلابی که از متن ایمان و معرفت اسلامی پدید آمده است، الگو محسوب شود. انقلابیون اسلامی بدون سرمشق و تجربه آغاز کردند و ترکیب جمهوریّت و اسلامیّت و ابزارهای تشکیل و پیشرفت آن، جز با هدایت الهی و قلب نورانی و اندیشه‌ی بزرگ امام خمینی، به دست نیامد و این نخستین درخشش انقلاب بود»

استاد حوزه علمیه قم توجه به واژه‌ها و موضوعات متنی و فرامتنی بیانیه گام دوم انقلاب را عامل مهمی در درک روش ها و نوع پژوهش های متناسب با این موضوع ارزیابی و تصریح کرد: به نظر می‌رسد پرداختن به ارائه الگوهای جامع که متناسب با منظومه‌ای از موضوعات و اهداف مطرح شده در بیانیه - بویژه در هفت‌گانه توصیه‌ها - ضروری و لازم است چنانکه بهترین پیوست‌ها برای بیانیه، ارائه الگوهای سازنده در افق تمدن نوین اسلامی می‌باشد.

 

 

شماره خبر:٤١٣١٩٧   /   1399/04/02   /    ١٣:٠٧


خروج