مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > مکتب عاشورا و یکصد سوال در باب شناخت و اصلاح رفتاری جامعه


   یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ارسال به دوست      علل واقعه‌ی عاشورا را تنها نباید در محدوده کربلا و در یک مدت زمان مشخص، جستجو کرد، چنانکه اهداف و پیامدهای آن را نباید محدود به موضوع و زمانی خاص، نمود. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
یادداشتی از حجت الاسلام والمسلمین بنیادی نایب رییس مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مکتب عاشورا و یکصد سوال در باب شناخت و اصلاح رفتاری جامعه 


 

 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
واقعه‌ی عظیم کربلا، دارای ابعاد فراوانی است که سرفصل‌های مکتبی جامع را تشکیل می‌دهند؛ حرکتی الهی با اهدافی معلوم که دو عنوان مهم ”احیا دین و اصلاح امت” جامع سرفصل‌های قیام خونین کربلا است، علل واقعه‌ی عاشورا را تنها نباید در محدوده کربلا و در یک مدت زمان مشخص، جستجو کرد، چنانکه اهداف و پیامدهای آن را نباید محدود به موضوع و زمانی خاص، نمود. جریان تفکر عاشورا، جریانی زنده و پویاست که قبل از واقعه اخبار آن آمده و بعد از واقعه، آثار و تأثیرگذاری آن ادامه داشته و دارد، در واقع ابا عبدالله الحسین علیه‌السلام وارث انبیا و نهضت حسینی نگهدار ادیان توحیدی و عامل بقاء اسلام است. جوشش خون‌های کربلائیان‌، مصائب شورانگیز، شعارهای عاشورا، فداکاری‌های ماندگار، پیام‌ها و درس‌های معرفت‌ساز قیام بزرگ امام حسین علیه‌السلام مسیری روشن را برای همه انسان‌ها و در تمام دوران ایجاد نموده، که نه کهنگی پیدا می‌کند و نه به سردی می‌گرود.
 
آنچه در این مختصر بدان پرداخته می‌شود، سوالاتی است در جنبه‌ها و اطراف این واقعه عظیم و الهی - گرچه پیروان مکتب حسینی موضوعات این سوالات را بارها مرور کرده‌اند - که عوامل انحراف و سقوط و از طرفی عوامل رشد و تعالی جامعه را بصورت برجسته‌تری، تببین می‌کند که تأمل و یافتن پاسخ آنها، سیر معرفتی این مکتب را بیش از گذشته، روشن می‌کند.
سوالات کلی که موضوعاتی عام دارند از اهمیت بیشتری برخوردار می باشند، عناوینی چون:
۱- انگیزه‌های قیام عاشورا -۲- چرایی احیای دین -۳- دلایل اصلاح امت -۴- ضرورت‌های هجرت براساس جهاد فی سبیل الله -۵- پیام‌ها و پیامدهای قیام عاشورا -۶- استواری و پویایی قیام حسینی -۷- علل و عوامل زمینه ساز قیام ابا عبدالله الحسین علیه السلام -۸- عبرت آموزی نهضت حسینی -۹- جنبه‌های الگویی و تطبیقی قیام عاشورا -۱۰- افشاگری نسبت به  فتنه‌ها -۱۱- نقش و رسالت خواص -۱۲- منظومه حماسی، عرفانی و اخلاقی -۱۳- عوامل سقوط جامعه -۱۴- جهان‌بینی توحیدی در قیام حسینی -۱۵- عمل به تکلیف و جلب رضایت پروردگار.
 
آنچه که این عناوین کلی را تحلیل و موجب شناخت بهتری از قیام سیدالشهدا علیه السلام می‌شود، جملاتی است که در بیانات امام حسین و اهلبیت آن حضرت به و ضوح مشخص است، جملاتی که حامل معانی ژرف که گاه بصورت مفهومی و گاه بصورت مصداقی بیان گردیده‌اند که اختصاراً و به صورت پرسشی به آنها اشاره می‌شود:
 
۱. چرا مردم و جامعه ملازم و در طاعت شیطان درآمده‌ بودند؟ (لزموا طاعة الشیطان..)
۲. علل فاصله گرفتن مردم از عبودیت و ترک اطاعت پروردگار چیست؟ (ترکوا طاعة الرحمن...)
۳. چرا اظهار فساد رواج پیدا کرده؟ اهداف چه بوده؟ زمینه‌های رشد فساد چیست؟ (اظهروا الفساد...)
۴. چرا حدود الهی از بین رفته بود؟ ترویج اباحه‌گری به نفع چه گروهی بوده؟ (عطلوا الحدود...)
۵. چرا و چه کسانی به اموال فقرا دست اندازی کردند؟ (و استاثروا فی اموال الفقرا و المساکین...)
۶. مظاهر فساد چیستند؟ رواج مظاهر فساد چگونه موجب سقوط جامعه می‌شوند؟‌ (شربوا الخمور...)
۷. علل حق‌گریزی چیستند؟ چرا به حق عمل نمی‌شده؟ عوامل مهجور شدن حق در جامعه کدامند؟ (انه قد نزل من الامر ما قد ترون و ان الدنیا قد تغیرت...)
۸. چرا از باطل نهی نمی‌گردیده؟ اسباب تروبج باطل چیستند؟ عوامل رویکرد جامعه به باطل کدامند؟ (و الی الباطل لا یتناهی عنه...) 
۹. عوامل ایجاد گمراهی و نادانی کدامند؟ از جهالت و ضلالت فراگیر در جامعه چه کسانی و چه سودی برده می شود؟ (فان تتقوا بالله و تعرفوا الحق لاهله...)
۱۰. ویژگی‌های سیره رسول خدا چیست؟ چرا سیره پیامبر اکرم فراموش شد؟ سیره نبوی در مقابل کدام سیره است؟ (اسیر بسیرة جدی...)
۱۱. شاخصه‌های سیره علوی کدامند؟ چرا مخالفین با این سیره مخالفت کردند؟ (اسیر بسیرة... ابی علی‌ بن ابیطالب)
۱۲. جامعه در عصر امامت امام حسین علیه السلام به چه مرحله‌ای رسیده است که نیاز به اصلاح دارد؟ (لم‌یبق منها الا صبابة کصبابة الاناء...)
۱۳. علل بی تفاوتی مردم چه بوده؟ خطر بی‌تفاوتی چیست؟ از بی‌تفاوتی مردم چه کسانی سود می‌بردند؟ (ااما ترون ان الحق لا یعمل به...)
۱۴. چرا فریضه امر بمعروف و نهی از منکر فراموش می‌شود؟ تأثیر منکرات کوچک و منکرات بزرگ در جامعه چه چیزهایی بوده است؟ چرا سیدالشهدا علیه السلام بر این واجب تأکید دارند؟ ( اللّهُمَ وَ انّی اُحِبُّ المعروفَ و اکرهُ المنکَر...)
۱۵. چرا در مقابل گناهان عکس‌العملی نشان داده نمی‌شود؟ آثار مخرب گناهان در لایه‌های اجتماعی کدامند؟ (یعمل فی عبادالله بالاثم و العدوان...)
۱۶. عهدهای الهی کدامند؟ علل شکسته شدن عهدهای الهی چیست؟ (قد ترون عهود الله منقوضة...)
۱۷.‌ انگیزه‌ها در حلال کردن حرام‌ها چه بوده است؟ نقش احکام الهی در قوام جامعه چیست؟ (و أحَلّوا حَرامَ اللّهِ، و حَرَّموا حَلالَهُ...)
۱۸. نشانه‌های حاکمیت دین در جامعه کدامند؟ خطرات از بین رفتن نشانه‌های دینی جامعه چیستند؟ ( و أنا اَدْعُوکُمْ إلی کتابِ اللهِ و سُنَّةِ نَبِیِّهَِ...)
۱۹. در چه صورتی مظلومان جامعه از ظلم ظالمان در امان می‌مانند؟ (و یأمن المظلومون من عبادک...)
۲۰. چرا امام حسین علیه السلام بهترین شخصی است که می تواند احیاء دین کند؟ (و انا اولی من قام بنصرة دینه...)
۲۱. عزت چیست و عوامل عزتمندی جامعه چیستند؟ (ما اَهوَنَ الموتُ علی سبیل نَیل العزّ...)
۲۲. ذلت‌بار بودن جامعه به چه معناست؟ ذلت چگونه حاصل می‌شود؟ راه برون رفت از ذلت‌ها کدامند؟ ( الدعي و ابن الدعي قدر كزني بين اثنتين، بين السله و الذله، هيهات منا الذله)
۲۳. علل انحراف، انحطاط و سقوط جامعه چیستند؟ چرا جامعه در عصر امامت امام حسین به انحراف کشیده شدند؟ (
۲۴. چرا خواص امت به وظیفه خود عمل نکردند؟ (ثم انتم ایها العصابة بالعلم مشهورة...)
۲۵. شعاع شجاعت امام حسین علیه السلام در بیان حق تا چه اندازه است؟ (أَن أقْدِمَ علیهم لما رَجَوْا مِن اِحْیاءِ مَعالِمِ الحَقِّ...)
۲۶. معنای دین بازیچه زبان شده، چیست؟ علل تظاهر به دین چیستند؟ ( والدین لعق علی السنتهم...)
۲۷. بدعت‌ها چگونه وارد دین شدند! دین بدعت‌زده به چه معناست؟ (ان البدعة قد احییت...)
۲۸. سنت‌های نبوی چرا و چگونه از بین رفتند؟ ( فان السنة قد امیتت...)
۲۹. عوامل حفظ و یا شکشته شدن حرمت‌ها کدامند؟ (فاکون الذی تستباح به حرمة هذا البیت...)
۳۰.‌ چرا امام حسین علیه السلام بیعت نمی‌کند و امان نامه ظالمین را نمی‌پذیرد؟ (خیر الامان، امان الله...)
۳۱. انگیزه‌ها و عوامل بیعت‌شکنی کوفیان چیستند؟ ( کُلُّکُم عاصٍ لِأمری غیرُ مُستَمِعٍ قَولی فقد مُلِئَت بُطونُکُم مِن الحَرامِ و طُبِعَ على قُلوبِکُم...)
۳۲. علل فاصله گرفتن جامعه از معارف دینی و احکام شرعی چیستند؟ (ان الناس عبید الدنیا...)
۳۳. چرا اصحاب سیدالشهدا علیه السلام بهترین اصحاب می‌باشند؟ (انی لا اعلم اصحابا اولی و لا خیرا...)
۳۴. چرا اهلبیت سیدالشهدا علیه السلام بهترین اهلبیت هستند؟ (ولا اهل بیت اَبّر و لا اوصل...)
۳۵. آیا لشگریان کوفه و شام امام حسین علیه السلام را نشناختند؟ اصرار کوفیان بر شهادت امام حسین علیه السلام چیست؟ (فان تتقوا الله و تعرفوا الحق لاهله...)
۳۶. سبیل رشاد چیست؟ (انما ادعوکم الی سبیل الرشاد...)
۳۷. چرا رحم از میان مردم رفته است؟ (ان لم‌ترحمونی فارحموا هذا الطفل...)
۳۸. علت شکستن بیعت‌ها با امام علیه السلام و حجت خدا چیست؟ (
۳۹. علل فراموشی و کنار گذاشتن شرایع و احکام اسلام در جامعه چیست؟ (اَنسیت شرایع الاسلام...)
۴۰. تعهدات اجتماعی چگونه از بین می‌روند؟ بروز خلاف تعهدها در جامعه چه نشانه‌هایی دارد؟ (فکونوا فی دنیاکم احرارا...)
۴۱. نشانه‌های کم‌رنگ شدن نقش و تأثیر دین در جامعه کدامند؟ (اتخوف ان یندرس هذا الحق...)
۴۲. وظیفه عالمان در برابر دین ستیزی و دین ستیزان چیست؟ علل سستی عالمان دین در این باره چیست؟ (ثم انتم ایها العصابة بالعلم مشهورة...) 
۴۳. حق ضعفای جامعه چگونه و توسط چه کسانی پایمال می شود؟ (فاما حق الضعفا فضیعتم...)
۴۴. عهد و پیمان‌های الهی چیستند؟ چرا و چگونه نقض می شوند؟ (قد ترون عهودالله منقوضه...)
۴۵. علل شکسته شدن حرمت‌ها در جامعه چیست؟ حرمت‌های بزرگ چگونه شکسته می شوند؟ 
۴۶. پستی‌های دنیا چیستند؟ علل رویکرد جوامع به پستی‌ها و ننگ‌ها چیست؟ (من هوان الدنیا...)
۴۷. دنیای مذموم به چه معناست؟ ویژگی‌های آن چیست؟ (و کونوا من الدنیا علی حذر...)
۴۸. چرا کوفیان معرفت و شناخت به امام زمان خود را از دست داده‌اند؟ ره‌آورد این بی‌معرفتی چیست؟ (فانسبونی فانظروا من انا...)
۴۹. اسباب و معنای اعتلای کلمةالله در جامعه چیست؟ (لتکون کلمةالله هی العلیا...)
۵۰. چرا دین خدا را باید نصرت و یاری کرد؟ یاری دین خدا تکلیف چه کسانی است؟ (وانا اولی من قام بنصرة دینه...)
۵۱. ضرورت‌های اعزاز و استقرار احکام شرع در جامعه کدامند؟ ( و اعزاز شرعه...)
۵۲. مهم‌ترین ویژگی اصحاب امام حسین علیه السلام چیستند؟ ( انی لا اعلم اصحابا اولی و خیرا ...)
۵۳. فضائل و برتری‌های اهلبیت امام حسین علیه السلام چه بودند؟ (و لا اهل بیت ابّر و لا اوصل...)
۵۴. اصلاح جامعه به چه معناست؟‌ چرا جامعه دینی نیازمند اصلاح می‌شود؟ (و نضهر الاصلاح فی بلادک...)
۵۵. شعاع، علل و حکمت‌های امر بمعروف و نهی از منکر چیستند؟ (ارید ان آمر بالمعروف و انهی عن المنکر...)
۵۶. چرا سیدالشهدا علیه السلام از میان تمام فرائض علت قیام خود را فریضه امر بمعروف و نهی از منکر بیان می‌کند؟ (
۵۷. آزمایش‌های الهی و صبر در آزمایش‌ها به چه معناست؟ آزمایش‌های اجتماعی چه ویژگی‌هایی دارند؟ (نصبر علی بلائه...)
۵۸.‌ چرا سیدالشهدا علیه السلام در برابر کوفیان از مرگ با سعادت می‌گوید؟ (لا اری الموت الا السعادة...)
۵۹. کنار آمدن و ننگ زندگی با ظالمین چه پیامدهایی دارد؟ (والحیاة مع الظالمین الا برما...)
۶۰. چرا عمل بر حق در جامعه از بین می‌رود؟  معیارهای شناخت حق کدامند؟ اسباب احیای حق کدامند؟ (و تعرفوا الحق...)
۶۱. چرا امام حسین علیه السلام به میدان جهاد می‌رود؟ جهاد فی سبیل الله و قتل فی سبیل الله به چه معناست؟ (مرحبا بالقتل فی سبیل الله...)
۶۲. خصوصیات و نقش جوانان بنی‌هاشم چیستند؟ تأثیر الگویی آنها تا چه اندازه است؟ (یا فتیان بنی هاشم...)
۶۳. توجه و اهمیت به حقوق مردم در جامعه به چه معناست؟ ارتباط آن با شهادت در راه خدا چیست؟ (لا یقتل معی رجل علیه دِین...)
۶۴. چرا هشدارهای امام حسین علیه السلام درباره خطرات جامعه مورد توجه قرار نگرفت؟
۶۵. جامعه به چه مرحله‌ای رسیده که سیدالشهدا علیه السلام اتمام حجت می‌کند؟ (اعوذ بربی و ربکم من کل متکبر لا یؤمن بیوم الحساب...)
۶۶. مکتب عرفانی عاشورا به چه معناست؟ (اللهم متعالی المکان...)
۶۷.‌ تفسیر شکوه عبادی چیست؟ ابعاد سازنده عبادات در جامعه کدامند؟ (جعلک الله من المصلین الذاکرین...)
۶۸. آثار حریت و آزادگی در افراد و جامعه چیستند؟ (انت الحر فی الدنیا و الآخرة...)
۶۹. اُمت قران چه کسانی هستند؟ ویژگی‌هایشان چیست؟ (یا اُمةالقران هذه الجنة فاطلبوها...)
۷۰.‌ جنبه‌های الگویی سه ویژگی ممتاز؛ خَلق، خُلق و منطق چگونه حاصل می‌شوند؟ (فقد برز الیهم غلام اشبه الناس...)
۷۱. آثار وفا و بی‌وفایی به عهدها و پیمان چیستند؟ (
۷۲. چرا حفظ دین در جامعه یک تکلیف همگانی است؟ وظیفه خواص چیست؟ نشانه‌های فروپاشی جامعه دینی کدامند؟ 
۷۳. حقیقت و ابعاد حماسه‌های کربلا چیست؟ (قوموا رحمکم الله الی الموت الذی لابد منه...)
۷۴. ابعاد عاطفی قیام عاشورا کدامند؟ اثر عاطفه در جذب و هدایت جامعه چیست؟ 
۷۵. جایگاه و تفسیر عملی اخلاق در قیام عاشورا چگونه بوده است؟ نشانه‌های فاصله گزفتن جامعه از اخلاقیات چیستند؟ 
۷۶. عوامل گسسته شدن ایمان انسان‌ها چیستند؟ (انما مثلکم کمثل التی نقضت غزلها...)
۷۷. ویژگی‌های مرثیه‌های معرفت ساز کدامند؟ (یا حزناه، یا کرباه، الیوم مات جدی رسول الله...)
۷۸. پیام پیروزی نهضت حسینی چیست؟ (اَلا ان حزب الله هم الغالبون و حزب الشیطان هم الخاسرون)
۷۹. عوامل رشد رذائل در میان جامعه چیستند؟ (حیل بینکم و بین الشهوات انفسکم...)
۸۰. زیبایی‌های کربلا کدامند؟ (ما رأیت الا جمیلا...)
۸۱. چرا شهادت افتخار است؟ (و کرمتنا الشهادة...)
۸۲. پیامدهای غفلت جامعه در قیام کربلا کدامند؟ (اَتنوحون و تبکون من اَجلِنا، فمن الذی قتلنا؟)
۸۳. فرهنگ‌ پیام‌رسانی اهداف قیام حسینی چیست؟ (خطبه‌های امام سجاد و حضرت زینب سلام الله علیهما)
۸۴. ضرورت‌های شناخت امام و ولی حامعه کدامند؟ (ایها الناس اُعطینا ستا و فُضلنا بسبع...)
۸۵. چرا حاکمان فاسد، بزرگترین فتنه‌های جامعه هستند؟ (و ما اعلم فتنة اعظم من ولایتک«معاویه» اَمر هذه الامر...)
 
اینها سوالاتی است که پاسخ به آنها راه را برای فهم و درک درس‌ها، عبرت‌ها و پیام های مکتب عاشورا هموارتر می‌سازد، آموزه‌هایی که کهنگی در آنها ایجاد نمی‌شود و در تمام زمان‌ها و مکان‌ها و تغییراتی که در جامعه رخ می‌دهد، چراغ هدایت بشر است. 
 
آنچه بالعیان مشهود است، گذر زمان زوایای پویای این نهضت الهی را نمایان‌تر و نیاز بشر به آموزه‌های آن را بیشتر می‌کند. منطق حرکت پرشور حسینی چنان استحکامی دارد که قرن‌ها حافظ هویت دینی مردم بوده و رسم دینداری را در جان‌ها و فکرها زنده نگه داشته است.
 
شناخت و شناساندن درس‌های مکتب حسینی بویژه جوانان که در شلوغی شبهات و غبار فتنه‌ها و تشکیک‌ها و تردیدها، زندگی می‌کنند، امری مهم است تا با تمسک به تفکر ناب و فرهنگ عاشورایی، راهی نجات‌بخش برای همگان باشد چنانکه تا کنون بوده است.
 
حسین بنیادی
عصر عاشورای 1442

 

 

شماره خبر:٤١٤٥٥٦   /   1399/06/09   /    ١٨:١٠


خروج