مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > پس از تأمین ضروریات زندگی می‌توان طلاب را به قناعت توصیه کرد


   عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین: ارسال به دوست      حجت الاسلام اسماعیلی توصیه به قناعت را فرع بر تأمین ضروریات زندگی دانست و گفت: اگر ضروریات تامین شد می‌توانیم به طلبه بگوییم، به این مقدار اکتفا کن و قناعت داشته باش. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین:

پس از تأمین ضروریات زندگی می‌توان طلاب را به قناعت توصیه کرد  


 

 

 

حجت الاسلام ذبیح الله اسماعیلی عضو مجمع عمومی جامعه مدرسین در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، به مزایا نظام آموزشی حوزه علمیه پرداخت و گفت: انتخاب آزاد استاد توسط طلاب در سطوح عالی از مزایا نظام آموزشی حوزه علمیه است.

وی رابطه صمیمی استاد و شاگرد را از دیگر مزایا نظام آموزشی حوزه های علمیه دانست و افزود: ارتباط استاد و شاگرد در حوزه های علمیه محدود به دوران تحصیل نیست و طلاب تا آخر عمر به اساتید احترام می گذارند و آنان را تکریم می کنند. اما این ویژگی در سایر نظام های آموزشی نیست و رابطه خوب شاگرد و استاد در برخی نیز فقط به جهت خصلت های شخصی است و از نظام آموزشی آنان برنخاسته است.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم تعلیم و تعلم را در حوزه های علمیه بر اساس رویکرد الهی عنوان کرد و اظهارداشت: از آنجا که در حوزه های علمیه نگاه الهی است ثمرات آن نیز الهی است مثلا خدمت به خلق، تبلیغ، درس خواندن و ... همه با این رویکرد به وجود می آید.

وی در این زمینه به بیانی از مرحوم حضرت آیت الله بروجردی(ره) اشاره کرد و گفت: ایشان یکبار هنگام درس فرمود طلاب مدت هاست از من سوال دارند که ما کی به مقصود می رسیم؟ پاسخ من این است که اگر برای خدا وارد این مسیر شده اید از همان ابتدا به مقصود رسیده اید.

مدیر مدرسه آیت الله شهید شیخ فضل الله نوری شهر بلده دیگر مزیت نظام آموزشی حوزه علمیه را تقدم تقوا بر تعلیم و تعلم بیان کرد و اظهار داشت: اساتید و طلاب به دنبال مسائل مادی نیستند و نباید باشند چرا در این صورت است که تعلیم و تعلم جواب خواهد داد. شرط در مرجعیت اعلمیت و تقوا است این در حالی است که در سایر تخصص ها به تقوا اهمیت داده نمی شود.

وی افزود: در مجموع حوزه علمیه برخاسته از دین است و برای تاثیر گذاری و ترویج دین باید منشا الهی داشته باشد. در غیر این صورت فرد به جای احیای حق احیای باطل خواهد کرد. 

عوامل رشد علمی و اخلاقی

حجت الاسلام اسماعیلی در ادامه به عوامل رشد علمی و معنوی طلاب پرداخت و گفت: اگر به این چهار مورد که اشاره خواهم کرد توجه شود، طلبه رشد خواهد کرد و الا سبب افت طلبه خواهد و پس از آن ممکن حتی شاهد ریزش افراد از حوزه علمیه باشیم.

وی تامین ضروریات زندگی را نخستین مورد برشمرد و اظهار داشت: اگر کسی حوزه را انتخاب می کند باید از تامین ضروریات زندگیش مطمئن باشد. حوزه علمیه باید در این زمینه تضمین بدهد، صرف امیدواری کافی نیست. حوزه بخش توجه به نخبگان دارد اما همیشه گفته می شود که اگر تامین بودجه شود یا فلان شود در آینده از آنان حمایت خواهیم کرد، این کار فایده ندارد.

استاد سطح عالی حوزه علمیه قم به تقویت روحیه قناعت پذیری به عنوان دومین عامل اشاره کرد و گفت: قناعت زمانی معنا پیدا می کند که ضروریات طلبه تامین شود. پس این مورد فرع بر مورد قبل است. حال اگر ضروریات تامین شد به طلبه خواهیم گفت، به این اکتفا کن و قناعت داشته باش.

وی طلاب را دارای استعدادهای متفاوت دانست و افزود: در حوزه های علمیه شاهد افراد کم استعداد و با استعداد و یا با انگیزه های قوی و متوسط هستیم. اما طلبه با استعداد زمانی که ببیند حوزه علمیه بین او و کسی که تلاش نمی کند فرقی نمی گذارد و هر دو به یک اندازه از امکانات حوزه علمیه برخوردار هستند بی انگیزه می شود. همچنین وقتی احساس کند هیچ‌گونه از او پشتیبانی نمی شود بی انگیزه می شود.

حجت الاسلام اسماعیلی آخرین مورد را تقویت روحیه خودسازی در طلاب دانست و بیان کرد: اگر می خواهیم شاهد افت طلاب در حوزه های علمیه نباشیم باید روحیه معنوی و خودسازی را بهتر و بیشتر و هم جذاب تر کنیم. باید از پارسال تا امسال تغییر را احساس کنیم و روش های بیشتری را در این زمینه به کار گیریم./1370/ت302/ف

 

 

شماره خبر:٤١٤٧٤٠   /   1399/06/24   /    ١٩:٣٣


خروج