مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم

مقام معظم رهبری مد ظله العالی: در تشکیلات جامعه مدرسین باید لایه ای زیر مجموعه شورای عالی جامعه مدرسین به عنوان مجمع عمومی مدرسین حوزه، متشکل از مدرسین جوان و سطح حوزه تشکیل بشود و مباحث را این جمع پخته کند و به شورای عالی جامعه مدرسین ارائه نماید.
صفحه اصلی > اخبار 
اخبار > استکبار ریشه تفرقه، جنگ، خونریزی و فساد است


   حجت الاسلام و المسلمین رحمانی سبزواری ارسال به دوست      نائب رئیس دوم مجمع عمومی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم: معنای اصطلاحی استکبار، همان طور که از اسمش پیدا است، به معنای نداشتنِ تمکین در برابر حقّ است؛ به عبارت دیگر، «برتری خواهی» و خود را از همه چیز برتر دانستن است. نسخه چاپي

سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه سامانه جامع معاونت آموزش مرکز مدیریت حوزه های علمیه  عنوان سایت های مرکز مدیریت حوزه های علمیه حوزه علمیه قم , مدرسه معصومیه , واحد فناوری اطلاعات و ارتباطات  مركز مدیریت حوزه های علمیه  جشنواره علامه حلی(ره)   افق حوزه هفته نامه  بری حوزه ها  مرکز آموزش تخصصی تفسیر و علوم قرآن حوزه علمیه قم  پایگاه رسمی مرکز خبر حوزه های علمیه   اداره كل دانش آموختگان حوزه   معاونت تبلیغ و آموزش های کاربردی حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,معاونت آموزش حوزه,معاونت آموزش حوزه علمیه قم,مدیریت حوزه علمیه قم معاونت آموزش حوزه های علمیه,مرکز مدیریت حوزه های علمیه,مدیریت حوزه علمیه استان قم گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه علمیه قم, گزارش تصویری اخبار مرکز مدیریت حوزه های علمیه استان قم, مرکز اطلاع رسانی مدیریت حوزه علمیه استان قم سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه هاي علميه مركز مديريت حوزه هاي علميه  ثبت نام طلاب نتايج پذيرش حوزه هاي علميه كنكور حوزه هاي علميه ورود به سيستم جامع طلاب حوزه هاي علميه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه هاي علميه خريد اعتباري ثبت نام مراكز تخصصي معاونت آموزش حوزه هاي علميه طلاب سطوح عالي آزمون تكميل ظرفيت مراكز تخصصي حوزه هاي علميه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصي حوزه هاي علميه اطلاعيه پذيرش سطح چهار دكتري اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمي سنجش و پذيرش برنامه ريزي و ا رزيابي آموزشي مراكز ت خصصي آموزش غير حضوري عضويت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهاي علميه   آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه مرکز اطلاع رسانی سامانه نجما نجاح پذیرش حوزه های علمیه مدیریت حوزه علمیه قم ارزیابی نظارت اخبار اطلاعیه مراکز تخصصی مدارس سطوح عالی استان معاونت آموزش اموزش خبرگزاری معاونت آموزش پژوهش تبلیغ اموزش های کاربردی تهذیب آمار بررسی ارزیابی امتحانات شفاهی سنجش پذیرش ارتباطات مراجعات بازرسی فناوری اطلاعات امور طلاب دانش آموختگان اسکان شهریه تلبس خدمات کتبی آیت الله حسینی بوشهری حجت الاسلام والمسلمین احمد فرخ فال سامانه نجاح و نجما معاونت آموزش حوزه های علمیه مركز مدیریت حوزه های علمیه ثبت حضوری عضویت در دامنه نجاح معاونت آموزش حوزهای علمیه آدرس سایت معاونت آموزش حوزه های علمیه نام طلاب نتایج پذیرش حوزه های علمیه كنكور حوزه های علمیه ورود به سیستم جامع طلاب حوزه های علمیه شماره تماس با معاونت آموزش تماس با معاونت آموزش حوزه های علمیه خرید اعتباری ثبت نام مراكز تخصصی معاونت آموزش حوزه های علمیه طلاب سطوح عالی آزمون تكمیل ظرفیت مراكز تخصصی حوزه های علمیه معاونت آموزش ثبت نام امتحانات نواقصی حوزه های علمیه اطلاعیه پذیرش سطح چهار دكتری اداره كل امور آموزش اساتید مدارج علمی سنجش و پذیرش برنامه ریزی و ارزیابی آموزشی مراكز تخصصی آموزش مرکز خدمات آموزشی حوزه های علمیه برادران خواهران غیر حضوری پذیرش حوزه های علمیه دوره بلند مدت دوره کوتاه مدت  سیکل دیپلم مقطع عالی و دانشگاهی شرایط پذیرش در حوزه های علمیه دفترچه راهنمای پذیرش حوزه های علمیه آزمون پذیرش منابع آزمون پذیرش حوزه

 
 
حجت الاسلام و المسلمین رحمانی سبزواری

استکبار ریشه تفرقه، جنگ، خونریزی و فساد است 


 

با چه مستکبری باید مذاکره کرد که او را از استکبار فرو نشاند؟ با مستکبری که نمی دانیم تسلیم می شود یا نمی شود؛ اما امروز در طول چهل سال ما یقین پیدا کردیم که غربی ها هدفشان از مذاکره با ما زیربار حق رفتن نیست. پذیرفتن حق و قوانین عرفی و بین المللی نیست؛ آنها نمی خواهند که زیر بار اخلاق بروند؛ نمی خواهند زیر بار دین بروند؛ بلکه آنها فقط سلطه می خواهند و می خواهند بر ثروت و مردم و بر امکانات کشور، ارتش و دانشگاه های ما مسلط بشوند.
 
این استاد حوزه علمیه قم در ابتدای گفتگو به فقره ای از کلام امام سجاد علیه السلام در صحیفه سجادیه اشاره نمود:
«وَ أَعِزَّنِي وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي‏ بِالْكِبْرِ، وَ عَبِّدْنِي لَكَ وَ لَا تُفْسِدْ عِبَادَتِي بِالْعُجْبِ» (الصحيفة السجادية؛ 92 - قم، چاپ: اول، 1376ش.)
 
وی افزود: معنای اصطلاحی استکبار، همان طور که از اسمش پیدا است، به معنای نداشتنِ تمکین در برابر حقّ است؛ به عبارت دیگر، «برتری خواهی» و خود را از همه چیز برتر دانستن است.
 
حجت الاسلام و المسلمین رحمانی سبزواری خاطرنشان کرد: ملت ایران در سالیان گذشته در برابر خوی استکباری دنیای غرب پیوسته جنگیده اند؛ در سال 43 در 13 آبان استکبار و نظام سلطه جو برای تسلط بیشتر بر ایران دست به تبعید امام زد. در سال 57 دانشجویان دانشگاه های ایران علیه آن به قیام برخاستند و رژیم پهلوی در مقابل این حرکت، دست به کشتار دانشجویان زد. در سال 58 دانشجویان در جواب توطئه استکباری امریکا دست به تسخیر سفارت امریکا زدند و عمله نظام سلطه را به اسارت گرفتند.
 
وی در ادامه بیان کرد: استکبار همان طور که از اسمش پیدا است، در جنبه های مختلف فردی، اجتماعی و جهانی به ظهور می رسد. در بعد فردی ممکن است که کسی چیزی نداشته باشد اما خود را از دیگران برتر ببیند. باید دانست که خوی برتربینی یعنی استکبار و این مطلب ممکن است در درون شخص پا بگیرد.
 
این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: ممکن است که در جامعه ای خوی استکبار شکل بگیرد؛ در بین احزاب و گروه ها حزبی خودش را از حزب دیگر برتر ببیند و حاضر نباشد در برابر اندیشه های درست حزب مقابل تسلیم بشود و به همین جهت بین احزاب شاهد این مطلب باشیم که گاهی درگیری هایی روی دهد و حتی حزبی، حزب دیگر را متهم به کفر نماید.
 
استاد رحمانی سبزواری خاطرنشان کرد: بعد سوم، بعد جهانی و سلطه جویی استکبار است. اسلام با استکبار در همه ابعادش مبارزه کرده است. در قرآن کریم این واژه 48 بار تکرار شده است که 4 بار از آن درباره شیطان و 44 بار دیگر درباره انسان است؛ این مطلب مشخص می کند که این صفت بسیار زشت چقدر در میان انسان ها جلوه گر است.
 
نائیب رئیس دوم مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: استکبار در هر موردی باشد، چه در بعد اجتماعی، چه در بعد فردی چه در بعد سلطه جویی نظام های موجود (اگر این امر به وقوع بپیوندد) منشأ فساد و نابودی و منشأ زشتی ها است. در آیات ابتدایی سوره فجر می خونیم:
 
«وَ الْفَجْرِ (1) وَ لَيالٍ عَشْرٍ (2) وَ الشَّفْعِ وَ الْوَتْرِ (3) وَ اللَّيْلِ إِذا يَسْرِ (4) هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ (5) أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِعادٍ (6) إِرَمَ ذاتِ الْعِمادِ (7) الَّتِي لَمْ يُخْلَقْ مِثْلُها فِي الْبِلادِ (8) وَ ثَمُودَ الَّذِينَ جابُوا الصَّخْرَ بِالْوادِ (9) وَ فِرْعَوْنَ ذِي الْأَوْتادِ (10) الَّذِينَ طَغَوْا فِي الْبِلادِ (11) فَأَكْثَرُوا فِيهَا الْفَسادَ (12) فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ (13) إِنَّ رَبَّكَ لَبِالْمِرْصادِ (14)»
 
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: این اقوامی که در تاریخ خوی استکباری داشتند، با این خوی به میدان آمدند و با قدرت مالی یا سیاسی یا سایر مزایایی که داشتند، شروع کردند به زیر بار کشیدن دیگران و غارت کردن اموال دیگران و به هر نوع، روی زمین فساد کردند و مجازاتش را هم دیدند؛ «فَصَبَّ عَلَيْهِمْ رَبُّكَ سَوْطَ عَذابٍ»
 
وی افزود: از این رو در بعد فردی امام سجاد علیه السلام می فرماید: خدایا ما را به کبر مبتلا نگردان «وَ لَا تَبْتَلِيَنِّي‏ بِالْكِبْرِ»؛ کبر یعنی همان حالت خودبزرگ بینی در درون یا می فرماید: «وَ لَا تَرْفَعْنِي‏ فِي‏ النَّاسِ‏ دَرَجَةً إِلَّا حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا» (على بن الحسين، امام چهارم عليه السلام، الصحيفة السجادية، ص 92 - قم، چاپ: اول، 1376ش.)  خدایا مقام من را بالا نبر، مگر آنکه به همان اندازه که من را در میان جامعه ترفیع می دهی، به همان اندازه من پیش نفس خودم ذلیل بشوم.
 
استاد رحمانی خاطرنشان کرد: اگر این موازنت در نفس انسان ایجاد نشود، خطرناک است؛ اینکه مقامش بالا برود، اما «حَطَطْتَنِي عِنْدَ نَفْسِي مِثْلَهَا» نباشد! یعنی خودش، خودش را بزرگ ببیند و مردم هم او را بزرگ ببینند چنین انسانی تبدیل به فرعون می شود.
 
ایشان اضافه نمود: هیتلر با همین صفت زشت جنگ جهانی را به وجود آورد؛ هیتلر می گفت: آلمانی ها در اروپا مغزشان از مغز همه اروپایی ها برتر است و بهتر می اندیشند. اروپایی ها از آسیایی و سایر قاره های دنیا بهتر می فهمند و اصولا مردم آسیا عمله مردم اروپا هستند و اروپایی ها هم در برابر مردم آلمان باید خاضع باشند و منِ هیتلر رییس و سرور آلمانی ها هستم؛ پس مردم آلمان باید آقای اروپایی ها و اروپایی ها آقای دنیا و من آقای همه باشم؛ بر همین اساس که خود را برتر از همه می دانست، جنگ جهانی را آغاز کرد و 35000000 نفر را به خاک و خون کشید.
 
این استاد حوزه در ادامه بیان کرد: اولین پایگاه استکبار همان پایگاه شیطانی بود که در برابر حق تسلیم نشد و تن به فرمان خدا نداد و ذلیل شد و به همین واسطه شیطان از درگاه خدا رانده شد.
 
وی افزود: ما نگاه می کنیم که این صفت زشت چه آثار شومی دارد. این صفت در تاریخ موجب جنگ های خانمان برانداز شده است. موجب تفرقه و جدایی ملت ها از هم شده است؛ می بینید در یک جامعه کوچک یا بزرگ دو دسته تشکیل شده و به جان هم افتاده اند و ریشه این کار در دو صفت است؛ دو صفتی که با هم بسیار همخو است. برتری طلبی و خودخواهی؛ در هر جامعه ای، چه کوچک و چه بزرگ اگر می بینید صفت استکبار وجود دارد مشاهده می کنید که این دو صفت هم کاملا پیدا است و موجب تفرقه شده است.
 
استاد رحمانی سبزواری خاطرنشان کرد: استکبار ریشه تفرقه، جنگ، خونریزی و فساد است؛ و استکبار همان صفتی است که قرآن حکیم، 44 بار آن را در نسبت با انسان مذمت کرده است.
 
نائب رئیس دوم مجمع عمومی جامعه مدرسین گفت: امروز شکی نیست که قدرت مستکبر دنیا امریکا و غرب است. نظام های سلطه جو مخصوصا امریکا می خواهند بر همه دنیا مسلط بشوند و هیچ هدفی در رابطه با مذاکره با سایر ملل و اقوام ندارند؛ جز اینکه قلمرو این سلطه و تسلط خود را بیشتر کنند؛ اگر امروز سخن از مذاکره می گویند، نمی خواهند که زیر بار حق بروند.
 
این استاد درس خارج حوزه اضافه نمود: ما مذاکره با استکبار را بد نمی دانیم؛ مذاکره را یک نوع جنگ می دانیم؛ مذاکره یک نوع مبارزه با استکبار است؛ یک نوع جنگ با دشمن است؛ اما جنگ اخلاقی و عرفی.
 
وی تأکید کرد: با چه مستکبری باید مذاکره کرد که او را از استکبار فرو نشاند؟ با مستکبری که نمی دانیم تسلیم می شود یا نمی شود؛ اما امروز در طول چهل سال ما یقین پیدا کردیم که غربی ها هدفشان از مذاکره با ما زیربار حق رفتن نیست. پذیرفتن حق و قوانین عرفی و بین المللی نیست؛ آنها نمی خواهند که زیر بار اخلاق بروند؛ نمی خواهند زیر بار دین بروند؛ بلکه آنها فقط سلطه می خواهند و می خواهند بر ثروت و مردم و بر امکانات کشور، ارتش و دانشگاه های ما مسلط بشوند.
 
استاد رحمانی سبزواری افزود: کسانی که در چهل سال این تجربه را دیدند و آزمودند و باز می گویند که «باید با امریکا مذاکره کرد» مانند این شخصی هستند که چهل بار یک مطلب را به او بگویی و نفهمد. یک بار است که می خواهیم تفهیم زبانی انجام بدهیم؛ می بینیم که کودن است و نمی فهمد؛ یک وقت است که به صورت علمی، آن هم در طول چهل سال مطلبی را تجربه می کنند و باز می گویند مذاکره؛ معلوم است که هدفشان از مذاکره سلطه پذیری است؛ باز اینها می گویند بایستی تسلیم مذاکره شد؛ تسلیم مذاکره یعنی تسلیم خواسته های سلطه جویان شدن.
 
وی خاطرنشان کرد: به هر طریق استکبار ستیزی منافی با مذاکره نیست اما در صورتی که احتمال بدهیم که دشمن و مستکبر مقداری از حق را می پذیرد و زیر بار حق می رود اما وقتی تجربه چهل ساله داریم که زیر بار حق نمی روند و تسلیم حق نمی شوند؛ نه تسلیم دین خدا اعم از مسیحیت، یهودیت و اسلام باشد؛ نه زیر بار عقل می روند که منطقی عمل بکنند و حسن و قبح را بفهمند؛ نه زیر بار اخلاق می روند؛ فقط زور می فهمند.
 
این استاد حوزه علمیه قم اضافه نمود: از این رو قرآن کریم می فرماید: «و أعدّوا لهم ما استطعتم من قوة و من رباط الخیل ترهبون به عدوّ الله و عدوّکم» می فرماید: اینها فقط زبان زور می فهمند؛ باید قدرت به وجود آورد؛ وگرنه دست از سرتان بر نمی دارند. اگر هم مذاکره می کنند، مذاکره را یک نوع طریق برای سلطه جویی می دانند. امروز سرنوشت ما با دشمنان غارتگر این است و مذاکره به این معنا است.
 
وی در ادامه بیان کرد: اما خوی استکبار تنها در چنین نظاماتی نیست؛ هر کسی که به واسطه قدرت و ثروت استغنا می یابد به این خو می رسد: «كَلَّا إِنَّ الْإِنْسانَ لَيَطْغى‏ أَنْ رَآهُ اسْتَغْنى‏» (علق: 6 و 7)
 
استاد رحمانی سبزواری افزود: نباید از مستکبرین داخلی غفلت کرد؛ کسانی که توانا و قدرتمند شدند؛ این مستکبرین داخلی هم جبهه بدی در مقابل قرآن، اخلاق و قوانین خدا هستند. اینها هم تسلیم حق نمی شوند. باید فکری برای آنها داشته باشیم.
 
وی خاطرنشان کرد: می بینید که این بحران اقتصادی که در کشور شاهدش هستیم، ریشه اش همین مستکبرینی هستند که به پول و قدرت رسیدند و امروز این بلا را بر سر جامعه ما آوردند. رییس جمهور می گوید: باید این بشود؛ دیگران آنچه را که خلاف خواسته او است را در جامعه اجرا می کنند. هر قدرتی هم به صحنه می آید، نمی تواند کاری بکند. اینها دشمن هستند اینها دلالان و عمله های دشمن هستند که به خوی استکبار رسیدند و هیچ چیز آنها را سیر نمی کند. اینها مانند اربابشان هستند و باید استکبار ستیزی هم در بعد خارجی و هم داخلی، هم فردی و هم اجتماعی ادامه یابد.
 
استاد رحمانی اضافه نمود: در بعد فردی، یعنی این که هر کسی با خوی «من برتر» خودش مبارزه کند؛ چون ممکن است هر کسی این خوی در وجودش چه بالقوه و چه بالفعل وجود داشته باشد. باید با توجه به نصایح بزرگان در مقابل این خوی بایستد و خود را بسازد.
 
نائیب رئیس دوم مجمع عمومی جامعه مدرسین افزود: در بعد اجتماعی بایستی با تذکر نسبت به سفارش های انبیاء و اولیاء مردم را از خوی استکبار بدور کرد. این مطلب حتی در حوزه علمیه قم هم دیده می شود؛ این حس «منِ برتر» و برتری جویی در حوزه هم دیده می شود. افرادی در حوزه وجود دارند و دارای قدرت و ثروت هم هستند و اینها می خواهند بر شئون حوزه مسلط شوند. این مسأله در همه ابعاد گسترش دارد.
 
این استاد درس خارج حوزه خاطرنشان کرد: در مذاکرات باید به این فکر کنیم که استکبار را به طرف قبول حقّ بکشانیم. مردم باید بدانند که ما در یک جنگ تمام عیار قرار داریم. اگر مردم این مطلب را درک نکنند، رسانه های دشمن، چه خارجی و چه داخلی به راحتی می توانند حرف های خود را به مردم القاء کنند.
 
وی در ادامه بیان کرد: مردم باید بدانند که امروز ما در جنگ اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هستیم؛ در مورد جنگ اقتصادی باید دانست که آنها از همان ابتدا با ما دیگری اقتصادی را آغاز نموده اند؛ البته گستردگی این جنگ در طول این چهل سال، کم و زیاد می شد؛ اما در این چند سال اخیر دشمن به این نتیجه رسیده است که همه دریچه های اقتصادی را بر روی ما ببندد. امروزه شاهد این مطلب هستیم که اگر بتوانیم نفت یا کالای دیگر را صادر کنیم، اجازه نمی دهند که پولش برگردد.
 
استاد رحمانی سبزواری اضافه نمود: اگر چه درست است که جنگ نظامی در کار نیست اما آنها به راحتی مدیریت ما را زیر سؤال می برند و کاری می کنند که مردم به مدیریت مملکت بدبین بشوند و این تصور را داشته باشند که مسئولین نمی توانند مشکل مملکت را حل کنند.
 
وی افزود: در مورد جنگ فرهنگی که مطلب واضح است و ما شاهد گسترش بیش از پیش فساد و فحشا در جامعه هستیم. البته باید گفت مردم این مطلب را می فهمند اما عده ای هستند که نمی فهمند.
 
این استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: با توجه به این مطلب تلاش برای انجام مذاکرات دیگر در این است که می گویند: موشک و قدرت نظامی نداشته باشید. اگر ما صلح کردیم و این امکانات را از دست دادیم، وقتی تسلیم آنها شدیم و امکانات را دادیم، آنها بر سرم ما می کوبند. وقتی قدرت دفاع نداشته باشیم، هیچ چیز نداریم. 
 
وی در ادامه بیان کرد: بله! این احتمال ضعیف وجود دارد که اگر تسلیم آنها بشویم، اجناس ارزان تر بشود؛ این اتفاق در زمان شاه هم روی می داد که آنها هر چه را که داشتیم می بردند و در مقابل قیمت ها تغییر نمی کرد؛ ولی نمی گذاشتند که ایرانی یک سرِ سوزن تولید مستقل داشته باشد. می خواستند که ما از تکنیک و علم بهره ای نداشته باشیم. از قدرت نظامی بهره مند نباشیم. بله اگر اینها را تسلیم کردیم، مذاکره به این معنا درست می شود و آنها سر کیسه را شل می کنند.
 
استاد رحمانی سبزواری اضافه نمود: ما تسلیم آنها نمی شویم؛ مگر ما از مذاکره ابا داریم؟ اتفاقا همه رهبران ما این مذاکرات را قبول دارند؛ اما مذاکراتی که آنها از قِبَل آن کاری به کار ما نداشته باشند. آنها هدفشان این است که ما را غارت کنند؛ نگذارند که ما حرفه داشته باشیم و نگذارند که ما هواپیما بسازیم و موشک داشته باشیم. آنها قدرت دفاعی ما را می خواهند؛ مثل عراق، سوریه و لیبی که در نبود قدرت دفاعی آنها را به سقوط کشیدند؛ مثل پاکستان، شمال افریقا و مصر.
 
وی افزود: با وجود تمام مذاکرات، این ملت ها همچنان اسیر دست دشمن هستند؛ البته در ابتدای کار مقداری اسباب بازی به آنها تحویل می دهند و مردم را با این اسباب بازی ها قانع می کنند. مردم باید هوشیار باشند؛ فکر و اندیشه خمینی کبیر رضوان الله علیه را بشناسند. امام راحل رضوان الله علیه می فرمود: اگر برگ های درختان را بخوریم و هیچ چیز نداشته باشیم، بهتر از آن است که تسلیم دشمن بشویم.
 
این استاد حوزه علمیه قم در ادامه بیان کرد: اگر این مطلب را مردم فهمیدند، تسلیم دشمن نمی شوند؛ چون دشمن غیر از تسلیم چیز دیگری نمی خواهد. اگر ما قوی بشویم، روزی دشمن در مقابل قدرت ما تسلیم خواهد شد. همچون چین، کره شمالی، کوبا و .... که تسلیم نشدند و عزتمندانه زندگی می کنند. حتی اگر امکانات زیادی نداشته باشند.
 
وی خاطرنشان کرد: حرمت رییس جمهور باید حفظ بشود. دشمن در مبارزه سیاسی می خواهد ثابت کند که در ایران اصلا مدیریتی در کار نیست و حال اینکه اگر مدیریت در کار نبود، در این وضع بحرانی چرخ مملکت نمی چرخید اما خائنینی وجود دارند که نمی خواهند کار به شکل صحیح پیش برود و در جامعه این چنین نشان می دهند که حاکمیت همه چیز را یله و رها کرده است.

 

 

شماره خبر:٤١٥٤٨٧   /   1399/08/14   /    ١٢:٣١


خروج